5 februari 2019

Ännu en annons med svårläst text

Den här helsideannonsen fanns i dagens Svenska Dagblad. Den är säkert gjord av någon ungdom på en flashig reklambyrå. I stort sett är den okej, bortsett från att texten i de orangea rutorna under fotona är oläslig. Men på kreatörens skärm såg det säkert bättre ut. Tidningstrycket på trähaltigt papper förbättrar inte resultatet.

Jag är miljöskadad när det gäller annonser och trycksaker och deras layout och utseende i övrigt. Det beror på mitt jobb som informatör i olika roller under mitt yrkesverksamma liv på Skatteverket. Jag blir skogstokig när jag får syn på en annons som är oläslig, helt eller delvis, beroende på taskig layout m.m.

I den här annonsen är den vita texten på de gulröda plattorna under fotona helt omöjlig att läsa. Färgkombinationen är olycklig. Texten borde vara svart.

I mitt jobb som kreatör och informatör var lättlästheten, både vad gäller innehåll som utformning viktigast av allt. En lättläst och välformulerad pedagogisk text kan bli oläslig med dålig layout och grafisk form. En lättläst layout och grafisk form är inte till hjälp om texten är obegriplig.

PS. Nu tycker ni att jag är negativ och grinig som vanligt. Men till mitt försvar måste jag säga att jag även brukar prisa annonser m.m. som är välgjorda och lättlästa. Jag ger såväl ris som ros, när det är välbefogat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...