10 februari 2019

Lätt att bli lurad på fejsbok?

En av mina "vänner" på fejsbok brukar dela berättelser om hemska övergrepp som män begått mot unga kvinnor. De flesta förövarna har "utländsk bakgrund" och offren är svenskor. Berättelserna är säkert - i alla fall i en del fall - korrekta men det finns aldrig någon källa angiven, t.ex. ett rättsfall, en tidning eller nyhetssajt. Jag är mycket skeptisk till dessa inlägg på fejsbok.

Nyligen läste jag ett delat inlägg som handlade om hur en flicka blir upptagen i en bil av två killar. De våldtar henne på olika sätt, vilket beskrivs ingående inlägget.

Den som från början lagt upp inlägget kallar sig J.A. Hans bakgrund är mycket kortfattat beskriven på hans fejsboksida; från Göteborg, bor i Stockholm. När jag söker på hans namn på Eniro och "Stockholm" får jag ingen träff överhuvud taget.

Jag hittar inte heller någon på birthday.se med det namnet i "Stockholm".

Se upp när ingen källa finns

Det ligger nära till hans att tro att hans namn och konto på fejsbok är fejkat. Syftet är enbart att publicera berättelser - sanna eller påhittade, ska jag låta var osagt - om invandrarkillar som begår  sexövergrepp och andra brott.

Målet är att få dig som läsare upprörd, förbannad och mer positiv till Sverigedemokraterna och på sikt ge dem din röst i kommande val. Det är inte säkert att SD ligger bakom. Det kan lika gärna vara   en rysk trollfabrik.

Putin vill nämligen så split i EU, splittra länder och påverka väljare i en riktning som passar honom. Brexit är ett exempel. Den invandrarfientliga exremhögern som växer sig allt starkare i många länder är ett annat exempel.

Gå inte på allt du serveras i sociala medier.Och se upp även när det är en naiv och aningslös "vän" som delar ett inlägg. Saknas källangivelser, som går att kolla bakåt ska du vara särskilt kritisk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...