22 april 2015

Så ska klagomål hanteras!

Min mamma (1908-98) jobbade större delen av sitt liv som affärsbiträde i olika blomsteraffärer. Hon sa ofta att "kunden har alltid rätt!".

Om det var någon kund som hörde av sig och klagade på att blommorna vissnade efter en dag eller att det var något annat fel så fick kunden nya blommor. Hon ifrågasatte inte om klagomålen var befogade eller inte eftersom kunden alltid hade rätt.

Det händer ibland att jag klagar på en tjänst eller vara som jag inte är nöjd med. Nu senast hände det med min favorit som frukostbröd: Fazers "Rund & God". Felet var att brödbitarna smulade sönder sig när jag tog ut dem ur plastförpackningen. De gick inte att bre smör på dem. Jag fick slänga tre paket, köpta i olika butiker.

Jag skickade ett mejl till Fazers konsumentkontakt och fick genast ett vänligt svar. Förklaringen var att de haft problem med tillverkningen av just "Rund & God" men att problemen borde vara lösta nu. Trots att jag inte krävde någon ersättning fick jag idag med vanliga posten kompensation i form av presentcheckar på 80 spänn.

Så ska klagomål hanteras. Heder åt Karl Fazer (1866-1932) och hans nutida medarbetare!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...