14 april 2015

Rätt klädd på Friskis & Svettis?

Jag har varit medlem i Friskis & Svettis i drygt 30 år och plågade mig år ut och år in på deras jympa. Men nu, sedan ett par år, går jag på deras gym i stället, vilket passar mig bättre. Som pensionär är det ju viktigt att träna musklerna, sägs det.

F&S är Sveriges största förening, sett till antalet medlemmar som är drygt en halv miljon, vilket motsvarar 5,5 % av hela befolkningen. Föreningen i Sollentuna, där jag är medlem, har 9 % av kommunens invånare som medlemmar. Dessutom har Sollentuna en av Europas modernaste gymanläggningar, i alla fall enligt F&S självt.

Nu går jag alltså på gymmet ett par gånger i veckan när jag inte har något annat att skylla på. Jag gör det utan olust.

Jag har lagt märke till att en majoritet av alla som är där är klädda i svart. Bara några enstaka har en t-shirt som är i färg. Ingen har t-shirt med en massa text som visar att t-shirten är köpt vid en solvecka på Kanarieöarna eller på en konsert med Six Pistols, Soundgarden eller något annat band.

Nå, svart  ska det vara, både uppe och nere. Utan tryck. Jag bröt mot klädkoden idag och hade en grönaktig t-shirt med stor och tydlig reklam för Harley Davidson, motorcykeltillverkaren i USA, på både bröst och rygg.

Att svart är den populäraste färgen på gympa- och gymdräkterna beror nog på att man ser smalare ut i svart?

En annan "lustighet" med F&S är att man sällan morsar på varandra, såvida inte man känner varandra sedan tidigare i andra sammanhang. Trots att jag varje gång jag är där ser gubbar och gummor som jag sett där i flera år så morsar ingen av oss på varandra.

Någon enstaka gång har det hänt att jag inlett i ett samtal med någon, men det har inte lett till något mer än någon enstaka osäker morsning vid ett senare möte i träningslokalen.

Det verkar inte lätt att kunna inleda en ny bekantskap på F&S. Alltså inget för sällskapstörstande singlar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...