20 januari 2014

Svarsservicen varierar stort

Det händer då och då att jag får anledning att via mejl kommunicera med olika myndigheter och även med politiker. Hur länge det dröjer innan jag får svar (om jag över huvud taget får svar) varierar stort.

När jag mejlat en myndighet och det gått en vecka eller mer brukar jag skicka ett nytt mejl och be om diarienummer på mitt ärende samt uppgift vem som handlägger det. Då brukar jag med vändande mejl få en reaktion, även om det inte alltid är svaret på min fråga. Förmodligen tror de att det är en rättshaverist de råkat ut för (vilket kanske är sant?).

Ibland händer det att jag tvingas vända mig till myndighetens pressekreterare och den vägen försöka får ett svar. Om jag då skriver under med "redaktör" brukar svaret komma snabbt.

Jag har även trakasserat politiker i min hemkommun. För något år sedan skrev jag till dåvarande kommunalrådet Gabrielsson och klagade över sophanteringen. Han svarade inom någon dag, dessutom med ett trevligt och uttömmande svar. Ett stort plus till honom! (Och detta trots att han är bördig från gnällbältet, dvs, samma hemstad som jag, Örebro,)

Min hemkommun Sollentuna är hårt miljöskadad av Uppsalavägen, såväl när det gäller ständigt buller som luftföroreningar. Centerns starka kvinna i kommunen Anna Myrhed har stuckit ut hakan och krävt att motorleden ska överdäckas mellan Helenelund och Häggvik. Övriga partier är emot, även om de så smått börjat svänga, då de märkt att folket är för en överdäckning samt att det är val i höst. Deras invändning har varit att det blir för dyrt, minst en miljard per kilometer.

Detta håller inte min tekniskt bevandrade kompis Janne S med om. Han har kommit med ett eget förslag, som är mycket billigare att genomföra. Det har han redovisat i en PM, som han mejlat till Anna Myrhed. Även jag och ytterligare en gemensam kompis undertecknade mejlet till henne.

Anna Myrhed fick brevet den 6 januari. I dag är det den 20 januari. Inte ett ljud har hörts från henne , trots att hon på kommunens webbplats under rubriken "Fråga Anna Myrhed" har skrivit " Jag läser ditt brev så fort som möjligt". Det kan ju förstås bero på att hon är på långsemester eller långtidssjuk, men det tror jag inte. Hon kunde bara skickat ett kort mejl och skrivit någon rad för att visa att hon fått mejlet.

Det är val i höst. Även till kommunen. Valår brukar politikerna motvilligt visa sitt intresse för oss och ge sken av att lyssna. Men det kanske är för tidigt. Det brukar vara först i augusti de börjar duttandet med oss. Cyniskt? Ja, kanske, men sant.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...