18 januari 2014

Pensionen har minskat

Jag är pensionär. Den s.k. bromsen har slagit till i år, vilket medfört att min allmänna pension och min tjänstepension har minskat med 1,5 % - netto (dvs. det jag får ut efter skatteavdraget).

Om jag i stället hade fått ut min pension som "lön" hade min nettoinkomst ökat med 1 %, tack vare det senaste jobbskatteavdraget.

Tja, vad ska man säga om det? Är det rättvist? Pension kan ju betraktas som uppskjuten lön, menar många, och då borde den beskattas som lön.

Nu har jag en hyfsad pension så jag klagar inte. Bara konstaterar fakta.

PS. Jobbskatteavdragen innebär att en person som jobbar och tjänar i lön lika mycket som jag har i sammanlagd pension får ut 2 500 kr mer per månad efter skatt. Denna skillnad kommer säkert att bestå för ingen politiker vill nog ändra på det. På tio år blir det 300 000 kr.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...