20 september 2011

Svårlästa rubriker i nya DN


Dagens Nyheter har förnyats: ny innehållsdisposition, ny layout, nytt typsnitt. Grattis! Men tyvärr har man misslyckats när det gäller rubrikstilen, tycker jag. Den är givetvis inte oläslig, men den är svårläst, framför allt när den sätts i fet stil. Den blir inte heller mer lättläst när man återger rubriken i gråton i stället för helsvart - se nedre exemplet ovan. Eller när man lägger en randig grå matta bakom rubriken - se övre exemplet ovan. "Vafför" gör man det på detta viset?

Jag kan bara gissa. En orsak är att de grafiska formgivarna har fått fria händer. Så är det ofta när det gäller så kallad professionell formgivning, bl.a. av reklam. Snygg layout - som ofta är snygg på dataskärmen - blir tyvärr alltför ofta svårläst när den hamnar i läsarens hand. Det som glöms bort är läsbarheten.

DN borde ha testat typsnitten på vanliga läsare, framför allt äldre läsare. För jag gissar att många yngre väljer bort DN som hemburen papperstidning och i stället hämtar sina nyheter via datorn, mobilen, teven eller gratistidningen.

Jag har under mitt yrkesliv varit kund hos många olika reklambyråer och hela tiden har jag fått kämpa för att deras alster ska vara lättlästa. Jag har tvingats bli oförskämd och osams med byråerna och deras grafiska formgivare för att få de alster vi köpt av dem mer lättlästa.

Att testa sina alster på målgruppen är inte så dumt. När Skatteverket tog fram den första förenklade deklarationen 1987 hade byråkraterna tagit fram sitt förslag. Vi informatörer tog fram ett eget förslag, som vi tyckte var mycket bättre. Här handlade det inte om typsnitt utan om konstruktionen av blanketten med alla rutor m.m.

Jag kontaktade ett testföretag som plockade fram helt vanliga skattebetalare som fick provdeklarera med de olika blankettförslagen. Resultatet visade att byråkraternas variant var den som upplevdes som enklast. Och det blev den varianten som hamnade hos landets deklaranter.

Vi informatörer borde ju vara bäst på att få fram enkla blanketter, men det visade sig att vi hade fel. Detta visar bara hur viktigt det är att låta målgruppen för en produkt få testa den och säga vad man tycker. Det borde DN också ha gjort när det gällt typsnitten.

Men det är ju inte helt säkert att man tyckt som jag?

PS. Men jag är inte helt ute och cyklar när det gäller DN:s svårlästa rubriker. Expressens chefredaktör tycker också att rubrikerna är svårlästa. Det kan man läsa i dagens DN.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...