14 september 2011

VD:n som tog rollspelet på allvar

I dagens avisa kan man läsa att läkarstudenter får öva sig i patientkontakt genom rollspel. Det får mig att minnas ett rollspel jag var med om på 1980-talet. På den tiden fanns Allmänna förlaget, som svarade för all statlig upphandling av blanketter, broschyrer, böcker och allt annat tryck. Dåvarande Riksskatteverket var en av förlagets största kunder.

VD:n för Allmänna förlaget hade kommenderat sina konsulter/säljare till en kursgård för träning i säljkunskap. För att få utbildningen realistisk hade han bjudit in mig och min chef Nisse. Vi skulle agera kunder i rollspelet.

Deltagarna visste bara att de skulle delta i ett rollspel. Skräcken i deras ögon lyste stor när de blev varse att "kunden" - som de trodde skulle vara fejkad - visade sig vara deras största och mest besvärliga. Nisse och jag kunde nämligen i de dagliga kontakterna med förlaget vara ganska råa och besvärliga.

Nisse och jag spelade med i rollspelet och lovade bl.a. att lägga ut en stor order på förlaget. Från vår sida var detta bara en fejkad del i rollspelet, vilket också deltagaren i fråga förstod. Men inte förlagets VD.

Han trodde det var en riktig order och hans ögon lyste av glädje vid avslutningen på kursen där han tackade för storordern förlaget fått. Nisse och jag trodde inte våra öron och tänkte: Hur 17 ska vi komma ut det här utan att chikanera förlagschefen inför sina anställda? Vi var helt enkelt förtvivlade.

Men det slutade bra i alla fall. På något sätt lyckades vi annullera ordern och skyllde på en rad orsaker som vi inte rådde över. Puh!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...