7 januari 2022

Nu blir det julafton i 20 år för länens miljöbyråkrater och andra miljömuppar

 Nu måste 1 800 vattenkraftverk och 600 dammar i Sverige miljöprövas och söka nya tillstånd för att få finnas kvar. Anledningen är en ny miljöbalk i vår lagstiftning, EU:s miljödirektiv och Natura 2000. De flesta anläggningar har beslut, men de grundar sig på en lag från 1919. Ett enormt jobb väntar för de fem länsstyrelser som har hand om var sitt vattenområde. Extra personal har anställts.

Syftet med EU:s vattendirektiv är att skydda ländernas vattentillgångar för kommande generationer, vilket är gott. Att förhindra att det förorenas är helt okej, men jag tror Sverige (som vanligt när det gäller påhitt från Bryssel) övertolkat det hela.

Nu ska ska allt som människorna gjort och som förändrat våra rinnande vattendrag  miljöprövas. Det innebär att övergivna hyttdammar från 1200-talet kan behöva rivas. Att kvarndammar från 1500-talet också måste bort samt massor med små vattenkraftverk som försörjer tusentals abonnenter runt om i landet med elektricitet.

River man en damm från medeltiden som är en viktig vattenspegel i byn förändras helt byns karaktär. Dessutom kan bäcken som förser dammen försvinna vissa tider på året och bli ett fult sår i landskapsmiljön.

När det gäller vattenkraftverken - både stora och små - som ger oss 65 terawattimmar om året räknar man med (teoretiskt) att 1,5 terawatt kommer att försvinna. Detta är bara ett antagande, det kan bli mycket mer.

Oron är stor hos de många som äger de små vattenkraftverken. Det ser framför sig många år med domstolsprocesser och advokatkostnader. Flera tänker lägga ned sina fossilfria elproducerande anläggningar.

Jag blir allt oftare inte klok på Sverige och dess politiker och byråkrater som för landet i en helt galen riktning. Hur i helv-e kan man ta bort fungerande vattenkraft, lägga ned kärnkraft och satsa på att sol och vind ska förse våra elbilar och nya miljövänliga elkrävande industrier med elektricitet?

Skönt att miljömupparnas parti åker ur regering och riksdag. De har förstört mycket i vårt land. Men de finns kvar som miljöbyråkratar på de myndigheter som ska fatta besluten om de små vattenkraftverken m.m.

Hos länsstyrelsen på Gotland var det två miljöhandläggare som drev igenom beslutet att inte tillåta utökad kalkbrytning. De är gifta med varandra och mycket aktiva politiker för Miljöpartiet. De borde ha ansetts vara jäviga.

Sannolikt är det likadana miljöfanatiker som befolkar de övriga länsstyrelserna och som givetvis även tagit in sina kompisar att hjälpa till med att stjälpa vattenkraften.

Makt korrumperar, det vet jag av egen erfarenhet. Att som byråkrat ha makt över andra människor, företag, organisationer etc. är en skön känsla. 

När jag som drygt 20-åring jobbade på civilförsvaret vid länsstyrelsen i Örebro och bestämde om 47-åriga gubbar som lämnat värnpliktsåldern skulle hamna som bårbärare hos civilförsvaret eller som motorsågskörare i byggnadsberedskapstjänsten kände jag makt. 

Samma sköna egoistiska känsla kände jag när jag skickade ut krav till barnstugor i kommunen att snarast inkomma med årsberättelser och redogöra för hur de använt de tusenlappar det fått i bidrag från Allmänna arvsfonden som de köpt leksaker för.

Jag tror att länsstyrelsens miljömuppar och miljödomstolarnas miljömuppar till jurister kommer trivas bra de kommande decennierna.

Vad som är bäst för Sverige struntar man i. Jag fattar ingenting.

PS. Nu tycker du kanske att jag tagit i för mycket? Kanske det, men ibland blir jag arg.

2 kommentarer:

  1. Alldeles utmärkt inlägg Björn. Mupparna har förstört mycket.

    SvaraRadera
  2. Tack, då är jag inte ensam att tycka så

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...