18 januari 2022

Många olika poster på elräkningarna

Jag betalar två elräkningar varje månad. Den ena är för kåken i Sollentuna där vi är folkbokörda. Den andra är för gården i Bergslagen där vi dessutom har solpaneler på huvudbyggnadens tak. Det är många olika poster på elräkningarna. En stor del är skatt. Här är diverse siffror från de räkningar som avsåg december förra året.

Jag har gjort över med 2 089 + 1 723 kilowattimmar på båda ställena. Priset per kWh har varit 1,97  respektive 2,45 kr. Innevarande år räknar elbolagen, i mitt fall Sollentuna Energi (SEOM) och EON, med att jag ska förbruka ca 14 000 respektive 9 135 kWh. 

SEOM tar betalt för en grundavgift 20 A  och ytterligare en fast avgift, totalt 121 kr. Motsvarande för EON är abonnemangsavgift och årsavgift, totalt 172 kr. Dessa fasta avgifter är inte så stora, bara ca 300 kr.

Den el jag förbrukat har jag betalat 4 124 kr och 4 225 kr för, totalt 8 349 kr. Utöver detta har betalat effektavgift med 674 kr och elcertifikat med 21 kr och för elöverföring 1 075 kr, totalt 1 770 kr

Energiskatten har uppgått till 744 och 767 kr och momsen till 1 420 och 1 247 kr, vilket tillsammans blir  4 778 kr.

Vad vill jag säga med denna redovisning? Jo, två saker.

Den ena är att det är svårt att jämföra fakturor från olika elbolag då de har olika namn på de avgifter man ska betala. Det andra är att skatterna är en stor del av elräkningarna. 

PS. Solpanelerna på gården i Bergslagen har gett 53 kWh i december, av vilka jag sålt 15 till EON som jag fått 27 kr för. Alltid något.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...