28 januari 2021

Regeringens förslag inte särskilt komplicerat

 

I ett inlägg den 23 december förra året skrev jag om hålet i Estonia som nu ska undersökas. Men innan haveriutredarna kan nalkas vraket måste lagen om gravfrid för Estonia ändras, vilket enligt statsrådet är så komplicerat att det tar ett halvår. Jag ifrågasatte det i mitt inlägg och lämnande även ett förslag på justering av lagens 2 §.

Idag presenterade statsrådet Damberg förslaget till den komplicerade ändringen. 

Se det gulmarkerade på bilden.

Den ändring jag föreslog var längre och innehöll flera ord. Den var alltså mer komplicerad och borde ha tagit lång tid. För mig tog det knappt trettio sekunder att formulera den, se den feta texten nedan.

"2  § Dykning och annan undervattensverksamhet får inte bedrivas i vraket efter passagerarfartyget Estonia eller inom det område som anges i 1 § andra stycket. Förbudet gäller dock inte verksamhet som avser att täcka över eller skydda vraket eller att förhindra förorening av den marina miljön från vraket eller för att utreda varför fartyget förliste, om verksamheten bedrivs av en myndighet - - -"

Nu ska lagändringen ut på remiss till olika myndigheter och organisationer för att sedan skärskådas av lagrådet. Det tar en himla tid, enligt statsrådet, vilket gör att lagen tidigast kan träda i kraft i sommar.

Men som jag berättade i mitt tidigare blogginlägg så togs hela lagen fram - från förslag till riksdagsbeslut och ikraftträdande - på bara en månad.

Jag vet inte vad som är mest märkligt, att lagen togs fram så snabbt eller att ändringen tar så lång tid? 

Frågetecknen kring Estonias förlisning blir fler och fler...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...