Bromma flygplats är hotad igen. Stockholms miljöpartiklar med borgarrådet Helldén i spetsen vill åt marken för att bygga 30 - 50 000 nya lägenheter. Anledningen till att han är på hugget igen beror på att flygbolaget BRA - som är Brommas största kund - vill flytta sitt inrikesflyg från Bromma till Arlanda. Bromma behövs inte, menar miljömupparna. Det är ett mycket kortsiktigt tänkande.
Bromma flygplats invigdes i maj 1936 av Gustav V och är landets tredje största flygplats, trots att Arlanda tillkommit och tagit över en stor del av inrikesflyget. Bromma är även en internationellt klassad flygplats. Under ett normalt år har man mer än 2,5 miljon passagerare.
Swedavia äger själva flygstationen och får enligt avtal nyttja marken - som ägs av Stockholms stad - till 2038.
Det är många som vill lägga ned Bromma. Stockholms miljöpartiklar m.fl. vill åt marken för att bygga bostäder. Dessutom är de emot allt som drivs av fossila bränslen.
De 80 000 personer som bor nära klagar över buller och avgaser, trots att de borde varit medvetna om nackdelarna när de valde att bosätta sig nära flyget. Det kan inte vara många som bott där sedan tiden före 1937.
Stockholms handelskammare vill ha Bromma kvar med tanke på affärsflyget. Flera sportflygare har Bromma som hemmabas.
Åsikterna går isär när det gäller Brommas framtid. De som vill lägga ned borde vidga sina vyer och titta framåt i stället för fokusera på dagens problem.
Det kan inte vara obekant för miljömupparna att det redan finns flygplan som drivs med elektricitet via batterier. Än så länge är det små sportflygplan.
Men utveckling av större plan pågår för fullt runt om i världen. Även i Sverige, där Chalmers i Göteborg tillsammans med bl.a Luftfartsverket har ett projekt i gång. Man skissar på halvstora maskiner som kan ta ett 20-tal passagerare och med en räckvidd på bortåt 40 mil.
När de planen rullar ut ur sin fabrikshangar om kanske tio år behövs Bromma. Miljövänliga och tysta maskiner som kan bli en viktig del av det nära inrikesflyget.
Inom en radie på 40 mil från Bromma når du hela Mellansverige med städer som Örebro, Västerås, Linköping/Norrköping, Falun, Gävle, Karlstad m.fl.
Ännu större maskiner är också på gång. Easyjet och Wright Electric har planer på ett elektriskt drivet plan med plats för 220 passagerare och en räckvidd på 54 mil.
Men allt som ska drivas tyst och miljövänligt kräver massor av elektricitet. Förutom järnvägar och personbilar - och miljömupparnas favorit: elcyklar - är även lastbilar, fraktfartyg och trafikflygplan på gång. Behovet av el bara ökar. Och det i snabb takt.
Att tro att solpaneler och vindsnurror ska fixa vår kommande elektrifiering är naivt. När det är kallt, mulet och vindstilla behöver vi kärnkraften. Den avvecklas och i stället får vi importera kolkraft från Europa. När Sveriges hela stålproduktion i en nära framtid ska drivas enbart av el ökar behovet ännu mer.
Redan nu varnas för elbrist vintertid i vissa delar av landet. Hur ska vi klara det när vi får fler och fler eldrivna transportmedel och en ökad befolkning? Samtidigt är miljöfascisterna mot kärnkraft, tillväxt och utveckling över huvud taget. Även om jag anstränger mig för att förstå dom så lyckas jag inte.
Utan utveckling klarar vi inte klimatförändringen och allt annat som hotar vår miljö. Behåll Bromma och bygg ut kärnkraften.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar