4 januari 2021

Exakt i dag för femtio år sedan...

 ... var det måndagen den 4 januari 1971. Då fyllde jag 24,5 år. Men inte bara det. Det var första arbetsdagen på det vid årsskiftet nybildade Riksskatteverket (RSV) i Solna. Jag klev in i ett hus som skulle vara min arbetsplats i mer än 39 år. Verket hade bildats genom en sammanslagning av flera mindre och några större centrala myndigheter inom skatteområdet m.m. 

För drygt femtio år sedan hade vi mer än 150 olika självständiga myndigheter på skatteområdet, som dessutom lydde under olika departement och statsråd. Det var en soppa utan like. Chefer var landshövdingar, häradsskrivare samt en handfull andra. Det var en svåradministrerad organisation.

Under åren som gått skedde flera stegvisa förändringar som har lett fram till att vi i dag bara har en  myndighet med en chef, nämligen Skatteverket med generaldirektören Katrin Westling Palm, KWP kallad internt, i toppen.

De myndigheter som bildade det nya centrala ämbetsverket var Riksskattenämnden, Kungliga Kontrollstyrelsen, Centrala folkbokförings- och uppbördsnämnden (CFU), Kupongskattekontoret, Sjömansskattekontoret i Göteborg och Allmänna ombudet för mellankommunala mål. Dessutom knöts Mellankommunala prövningsnämnden till verket. 

Några år senare inlemmades Exekutionsväsendets organisationsnämnd (EON) i RSV. Verket blev då chefsmyndighet för skatter, folkbokföring, allmänna val och kronofogdarna.

"Byggherre" var den kände finansministern Gunnar Sträng; mannen med både hängslen och svångrem. Han bestämde även att RSV skulle placeras i den stora röda tegelbyggnad i Solna där det har legat kvar tills i dag.

Huset var byggt för att inrymma småindustrier. Därför var det inte så noga med jämna golv. Det medförde att bokhyllorna lutade för de skattebyråkrater som flyttade in där 1971 när huset nästan var färdigbyggt.

Om man hade flyttspacklat alla golv för att få dem jämna hade huset rasat ihop av tyngden. Därför fick vi leva med lutande kontorsmöbler.

Kontrollstyrelsen hade bildats 1907 och hade gamla anor. Personalen var till åren kommen, i alla fall jämfört med CFU där snittåldern låg runt 25-30 år. På CFU var man "du" med varandra och hade en särskild ungdomlig och kamratlig "anda" som kallade "CFU-andan".

Den "andan" blev vägledande för det nya RSV, viket en del gamla stötar från Kontrollstyrelsen hade svårt att ta till sig.

Jag hade börjat på CFU i augusti 1969 dit jag kommit från Länsstyrelsen i Örebro. Min titel på CFU blev "byråassistent", vilket jag tyckte var häftigt.

Mitt jobb där var först som "blankettkonstruktör" men jag lockades över till utbildningssidan där jag jobbade med att producera trycksaker som användes som läromedel. Eftersom jag var bra på att skriva och rita fick jag även ansvar för CFU:s enkla interntidning. Där började min bana som "informatör".

I dag för femtio år sedan blev min titel "byråsekreterare", vilket jag tyckte var ännu häftigare. Min karriär på RSV fortsatte. 

Jag blev sedan förste byråsekreterare, byrådirektör, informationschef, informationsdirektör och medlem i verkets ledningsgrupp/direktion. 

Sedan retarderade jag och avslutade min bana som seniorkonsult våren 2010 och blev heltidspensionär - den bästa tiden i mitt liv.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...