5 september 2019

Vanskligt att handla på nätet

Jag har handlat en del på "nätet". Det har dels varit varor som inte finns i Sverige och dels sådant som verkar intressant och billigt - i dubbel bemärkelse. Det har oftast fungerat bra men inte alltid. En del grejor har jag aldrig fått och i en del fall har jag fått något helt annat än jag beställt. Det är alltså vanskligt att handla på nätet.

Jag har ju numera en kilt med tillbehör. Flera av prylarna som hör till min skotska höglandsdräkt har jag köpt via nätet från USA, Storbritannien och Pakistan. Men alla köp har inte funkat.

I ett blogginlägg den 21 juli i år berättade jag om paketet från USA som jag aldrig fick och som kostat mig flera hundra kronor. Jag hade beställt och betalat ett bälte till min kiltdräkt som gick i retur, till stor del på grund av Postnord.

Från ett företag i England beställde och betalade jag för en speciell gillieskjorta till min kilt. Det kom ett paket från England men det innehöll inte den skjorta jag beställt. I stället fick jag ett par stora kraghandskar i skinn. Helt obegripligt. Jag klagade givetvis, men fick ingen respons alls.

Däremot funkade allt perfekt när jag fick de två sporrans (magväskor) till min kilt som jag köpte via nätet hos en firma i Pakistan.

Ofta fel i leveransen

Jag har även köpt diverse andra - ofta helt onödiga - prylar från några av de sajter som erbjuder massor av saker för en billig penning. Ibland är grejorna - som kommer från Kina - gratis men frakten får man betala. .

Här har det också gått troll i leveranserna. Jag har fått fel varor. I stället för en grej till min borrmaskin fick jag en fickkniv. I stället för en blå livrem fick jag en svart. Och i ett annat fall fick jag inget alls. Att klaga är totalt meningslöst, då jag inte får något svar.

Ibland har jag dessutom - förutom varans pris och portokostnad - drabbats av svensk moms m.m. Men det är inte alltid jag behövt betala moms, tull m.m. Det är också märkligt.

PS. Effekt av mina piller?  Jag har diagnosen Parkinsons sjukdom som jag håller i schack genom de piller jag äter. Men som all medicin har de biverkningar.

När man läser de bipacksedlar som beskriver alla biverkningar man kan drabbas av blir man mörkrädd. I mitt fall är bl.a. ökat spelberoende eller ett ökat köpbehov några av de följder man kan drabbas av när man äter pillren jag tar.

Jag är inte spelberoende. Senast jag "spelade" var på 1960-talet då jag hade en några stående rader på stryktipset. Om mitt köpbeteende ändrats så att jag blivit mer "inköpsberoende" tvivlar jag på.

Jag får mitt köpbehov normalt tillfredsställt när jag är på ICA. Det är nämligen jag som under alla år alltid har handlat mat och andra dagligvaror till vårt hushåll.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...