14 augusti 2015

Jag är inte ensam om att tycka så

Jag ska börja med att citera ett stycke ur ledaren i dagens DN: "I svensk ekonomi finns för få arbetstillfällen i den låginkomstkategori som Moderaterna har i åtanke. Problemet är lönenivåerna, inte formerna för anställningen".

Detta som apropå till moderaternas senaste förslag om en ny anställningsform för "första jobbet", allt i syfte att få in nya nysvenskar m.fl. i arbete.

Att det krävs låglönejobb för att minska arbetslösheten hos o- och lågutbildade nya och gamla svenskar har jag hävdat många gånger här på min blogg. Jag tror de flesta politiker fattat detta men få vågar bli konkreta då de riskerar att stöta sig med facket och vänstern.

Jag är inte ensam om att tycka att Sverige behöver låglönejobb.

Så en sak till. Redan för snart tre år sedan (20 augusti 2012) skrev jag ett inlägg på min blogg där jag tyckte att KD kunde ta en tredje ståndpunkt i invandrings- och integrationspolitiken, dvs. mellan SD på ena sidan och MP och övriga invandringspositiva partier på andra sidan. I ett inlägg den 1 juli i år tog jag upp ämnet igen; då apropå KD:s nya partiledares tal i Almedalen.

I SvD finns idag en debattartikel, skriven av en student vid Försvarshögskolan. Han har samma syn som jag, dvs. att KD borde ta en tredje väg. Han menar att SD har blivit ett missnöjesalternativ för högerkonservativa väljare. Moderaternas liberala syn på invandringen har skapat ett ideologiskt vakuum som SD har fyllt.

I debattartikeln skriver han att KD bör lämna Alliansen och Decemberöverenskommelsen (DÖ) och stå för en egen konservativ invandringspolitik. Då skulle SD kunna desarmeras och tappa sympatisörer.

Även på den här punkten är jag alltså inte ensam att tycka så.

Här hittar du hans debattartikel: http://www.svd.se/kd-bor-ga-sin-egen-vag-utan-alliansen

2 kommentarer:

  1. Intressant, jag tror att KD kommer att gå mer i den riktningen, dvs. att förespråka en mer restriktiv invandring. Dessvärre tror jag inte att det "hjälper" för att desarmera SD. De flesta av deras väljare tror jag ändå är missnöjda och vill ha ett parti som på något sätt står utanför etablissemanget, eller "sjuklövern" som de brukar säga (jag är absolut inte SD själv, tror att de är mycket skadliga för Sverige). Man kan ju alltid hoppas att missnöjda SD-väljare går till KD, men jag tror att det är för mycket som skiljer i övrigt. Bara lite funderingar :) /E

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, du kan ha rätt. Men man kan ju hoppas att det ska gå att desarmera SD, på något sätt. Även om det förmodligen inte blir lätt. Den som försöker kommer nog att häcklas och anklagas för att gå SD:s ärenden. Hur som helst ska det bli intressant att se hur synen på integrationspolitiken kommer att utvecklas framöver - och kanske förändras?
      PS: Jag är inte heller någon vän av SD.

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...