27 augusti 2015

Skatteverket måste vara försiktigt med politik

I dagens SvD skriver Tove Lifvendahl att Skatteverket på sin webbplats går regeringens ärenden. Verket har skrivit där att "De nedsatta socialavgifterna för unga har visat sig vara en ineffektiv åtgärd för att skapa jobb."

Helt klart har verket förmedlat regeringspropaganda vilket en statlig myndighet inte ska göra. Men det är inte första gången verket anklagats för detta.

För femton år sedan genomförde Skatteverket en uppmärksammad och kritiserad kampanj för att få ungdomar att inte jobba svart. Kampanjen var framgångsrik då ungdomarnas attityder till svartjobb ändrades. Dessutom fick kampanjen flera utmärkelser, bl.a. reklambranschens "Nobelpris" - Guldägget.

Kampanjen startade ett valår och pågick i ytterligare två år. Den anklagades av borgerliga politiker för sossepropaganda och ledde bl.a. till en statlig utredning som undersökte myndigheters samhällsinformation visavi propaganda.

Innan vi drog igång kampanjen bjöd vi in de politiska partiernas ungdomsförbund för att förklara och diskutera upplägg, målsättning och målgrupp. Vi befarade nämligen att den skulle kunna missuppfattas. Av alla inbjudna ungdomsförbund dök bara moderaternas MUF upp. Sic!

Trots det körde vi igång kampanjen och tog den kritik och den debatt den gav upphov till. Men till skillnad från det nu aktuella citatet från verkets webbplats var inte svartjobbskampanjen partipolitisk, även om en del borgerliga politiker ansåg det.

Att hacka på statliga myndigheter har alltid varit en borgerlig paradgren, men den nu framförda kritiken anser jag dock befogad. Jag undrar om generaldirektören (känd för att peta i allt han kommer åt) har godkänt formuleringen på verkets webbplats?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...