13 augusti 2015

Att handla billigt blir ofta dyrt

Jag har druckit te sedan jag var nästan nyfödd. Att jag började tidigt som tedrickare berodde på att jag inte tålde mjölk, varken den från mejeriet eller min moder. Jag höll på att dö. Så här nästan 70 år senare har jag förstått att jag förmodligen var laktosallergisk på något vis. Läkarvetenskapen var inte så kunnig då som nu.

Sen har jag fortsatt att ha te som min favoritdryck till frukost. Och alltid det svarta vanliga frukostteet utan smaktillsatser. Plain English Breakfast Tea, alltså. Det som Lipton säljer i gula förpackningar, se bilden.

När jag är på hotell för att äta frukost så finns det ofta en trälåda med tepåsförpackningar av olika slag. Teer med smak. Det kan vara allt möjligt konstigt, från det vanliga bergamottsmakande Earl Gray till teer med fantasifulla frukt- och örtsmaker. Ofta saknas vanligt English Breakfast Tea. Förmodligen för att de flesta vill ha det. Så därför tar jag alltid med egna tepåsar med riktigt svart välsmakande frukostte när jag ska bo på hotell, såväl inom som utom landet. För säkerhets skull, liksom.

Men ungdomen verkar gilla det smaksatta teet. Så det hela är väl en generationsfråga. Likadant med bordsvatten på flaska. Jag avskyr allt smaksatt bordsvatten. Det är som en dålig läskedryck. Nä, Loka Original ska det vara för min del!

Åter till teet ovan. För en tid sedan besökte jag en lokal liten butik i Sollentuna vid Malmvägen, mest frekventerad av de därstädes boende nysvenskarna, fylld av konstiga varor jag saknar kännedom om. Men där fann jag en halvkilosförpackning med mitt Liptonska favoritte för en femtiolapp. Motsvarande mängd från  ICA i mindre förpackningar är mycket dyrare i inköp.

Idag smakade jag på innehållet i halvkilopåsen. Fy fan! Det var odrickbart. Det tillagade teet gick direkt i slasken och påsens innehåll i den bruna återvinningspåsen under diskbänken. Sen tog jag fram en ICA-inhandlad mindre förpackning av Liptons frukostte och jämförde.

Vid första anblicken såg förpackningarna likadana ut. Men på påsen från ICA stod de med litet svårläst typsnitt "Finest Blend. Quality No 1". Det gjorde det inte på halvkilosförpackningen från den nysvenska butiken. Där hade vi skillnaden! Alltså. Läs noga på förpackningen innan du handlar något som har lågt pris.

Sens moral: Att handla billigt blir ofta dyrt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...