2 november 2010

Sopsortering med överfulla containrar


Det där med sopsortering har min hemkommun Sollentuna drivit in absurdum. Tidningar, plast, plåt, pappersförpackningar, mörka tomglas, ljusa tomglas. vanliga övriga sopor samt matavfall ska separeras, alltså åtta olika kategorier. Matavfallen måste jag lägga i en särskild papperspåse, som jag får åka till kommunen och hämta. Övriga sopor kan jag (än så länge) lägga i en vanlig soppåse.

Övriga sopor och matavfall lämnar jag i olika sopkärl (tunnor) vid tomtgränsen. Men tidningar, plast, plåt, tomglas och pappersförpackningar måste jag åka i väg med bilen för att bli av med. Nästan varje gång möts jag av minst en full container - se bilden. Det är frustrerande. Många lämnar sina sopor utanför de fulla containrarna. Men jag åker hem igen med mina sorterade sopkassar och lagrar dom snällt och lydigt i källaren ett tag till.

Nä, det var bättre förr. Då slängde jag allt i samma soptunna. Och buntarna med begagnade och lästa tidningar kom man och hämtade vid tomtgränsen en gång i månaden. Det finns många kommuner i landet som fortfarande har kvar den gamla hederliga sophämtningen.

Jag är tveksam till sopsortering, både från service-, sysselsättnings- och miljösynpunkt. Varför inte i stället låta alla sopor gå iväg tillsammans till en stor anläggning där man maskinellt sorterar de olika materialen. (Eller också kan man göra det manuellt och därmed sysselsätta låg- eller outbildade personer utan jobb. Men sådana tankar är inte politiskt korrekta.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...