12 november 2010

Byt flaggstänger, Hansson!

När Mats Sjöstrand blev generaldirektör och chef för Skatteverket så ville han markera det med att ända layouten på visitkorten och tidningsannonserna. Jag såg till att layouten på visitkorten ändrades men annonserna struntade jag i. Han fick nog annat att bry sig om och jag hörde inget mer om det.

Nuvarande generaldirektören som tillträdde i början av detta år har också chansen att profilera sig med något påtagligt. Jag vill att han byter ut de två flaggstängerna som står utan för verkets entré på Solna strandväg. Varför då då, undrar ni nog ?

Jo, när verket var nytt 1971 och hette Riksskatteverket så satte fastighetsägaren upp två flaggstänger. De omgivande nyplanterade träden var då ungefär två meter höga. Men nu har de vuxit ikapp flaggstången och är lika långa. Dessutom har grenverket vecklat ut sig. Flaggan syns inte och trasslar in sig i trädens grenar.

I dag besökte jag verket på uppdrag av veteranföreningen. Verket flaggade på halv stång. En medarbetare, som gått bort alldeles för tidigt, begravdes den här dagen. Flaggorna hängde blöta och intrasslade i träden. Det såg inte trevligt ut.

Sveriges flagga är vår mest kända nationella symbol. Att verket misshandlar den på detta sätt är skamligt. Jag undrar vad statsheraldikern tycker? Värre är det nog när verket har utländska besök. Då hissas även besökslandets flagga, som misshandlas på liknande sätt. Hur uppfattas det?

Därför har jag i dag avsänt ett elektroniskt brev till generaldirektören Ingemar Hansson. Jag vill att han - nu när verket fått hundratals miljoner i extra pengar och inte kan skylla på pengabrist - plockar ned de två knappast synliga flaggstängerna och ersätter dem med två rejäla fasadstänger i stället. Då är det inga träd i vägen och flaggorna syns även när det inte blåser och dessutom när man åker in på lokalgatan framför huset. Ambassaderna i Stockholm har sådana här stänger.

Om Hansson fixar nya flaggstänger visar han på ett tydligt sätt att det hänt något med verkets huvudkontor, även om det är i senaste laget. Det går ju förstås att ändra utseendet på visitkorten i stället. Men förmodligen händer ingenting. Tyvärr.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...