27 november 2010

Historier och historia

Att använda historier om ett företag, en organisation eller en myndighet för att stärka företagets etc. organisation och kultur kallas Corporate Storytelling. Det används bl.a. för att visa emotionella värden och visa organisationens värderingar och kan nyttjas vid rekrytering. IKEA är känt för att nyttja Corporate Storytelling. Det förekommer sen 2005 också i kurser på svenska universitet och högskolor. Något svenskt ord för det har jag inte funnit.

Utan att känna till begreppet Corporate Storytelling tog jag 1996 fram boken "Byråkrater berättar" där tjänstemän i skatte- och exekutionsväsendet fick berätta anekdoter om sina liv som statstjänstemänniskor. Jag var nog lite för min tid då.

Nu finns ytterligare ett begrepp på samma tema, nämligen History Marketing. Här handlar det inte om att nyttja roliga historier och anekdoter utan att i stället nyttja företagets etc. egen historia i sin marknadsföring och i sitt varumärkesbyggande. Det är ett nytt begrepp som myntats av den tyske historikern och PR-mannen Alexander Shug, som gett ut en bok i ämnet ("History Marketing - använd företagets historia i kommunikation och marknads-föring"/Ekerlids förlag).

Redan i slutet av 1970-talet började jag lite mer systematiskt att intressera mig för skatternas och skatteförvaltningens historia, vilket bl.a. resulterade i en utställning, diverse skrifter m.m. Även här var jag nog lite före min tid.

Men frågan är hur Skatteverket i dag ska kunna ha nytta av detta i sin marknadsföring och sitt varumärkesbyggande?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...