5 november 2020

Eftersom jag inte får gå på gymmet så har gjort mitt eget hemma med hantlar och min damcykel

 Vi gamlingar ska hålla oss hemma i dessa coronatider. Det innebär att vi inte ska gå på gymmet eller besöka köpcentrum. Men vi får handla mat och piller om vi håller avstånd och spritar händerna.  Jag är multisjuk (Parkinson, Menière, artros i ena knäet och spinal stenos) och behöver röra på mig. Det tar dock emot och gör ont. Helst ska jag göra cykelturer, vilket jag inte klarar längre. Det gick ju att cykla på gymmet men den möjligheten är borta. Vad gör jag då?

Det är bra för oss 70+ att gå regelbundet på gym och stärka våra leder. Att man får starkare muskler samdtidigt är bara en bonus. 

Jag har gått på Friskis & Svettis i min hemkommun Sollentuna i över 30 år. Jag gick på jympapass och stod längst bak så ingen såg att jag inte alltid gjorde rörelserna rätt och i rätt takt. Det var skittråkigt men nyttigt. (Men man kunde ju alltid spana in nån fräsch kvinnlig motionär.)

De senaste tre åren har jag skippat jympan och i stället nyttjat Friskisjymmet i stället. Det är mycket roligare och passar mig bättre. Jag brukar vara där en timmer två gånger i veckan och jag brukar nyttja ett 20-tal olika maskiner. Jag har blivit starkare och ökat vikterna från 20 till 40-50 kg. Ett resultat av min träning.

Men nu får jag inte vistas på gymmet. Den eländiga pandemin hindrar mig. I ställer försöker jag jymma hemma, fast i mindre skala.

Hantlar brukar jag sitta och lyfta när jag ser på TV. Det jag saknat är spinningen då jag inte ens kan cykla utomhus på grund av min vinglighet.

Nu har jag dock hittat på en lösning. I stället för att köpa en dyr motionscykel har jag tagit min egen damcykel och gjort en ställning till den så att jag kan sitta i källaren, kolla en film på paddan och träningscykla.

Små extrahjul ger ett variabelt motstånd när jag växlar upp eller ner och kan på så  sätt välja hur jobbigt det blir.

Jag är riktigt stolt över min enkla "uppfinning" av spillvirke, två hjul från Jula för en 100-lapp och några skruvar. Kanske något att ta patent på?




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...