8 november 2020

Det kan löna sig att byta bilförsäkring

 Jag brukar sällan eller aldrig kolla kostnader för försäkringar, elektricitet etc. Jag är för lat för att göra det. Att jämföra olika bolags erbjudanden är bara jobbigt. I slutändan brukar det inte bli någon större skillnad. När jag kollade ett elbolag så blev kostnaden för villan några tior billigare per år och när jag kollade fritidshuset blev det några tior dyrare. Det fanns alltså ingen anledning att byta leverantör. Så är det oftast.

Men när jag mot min vana bytte bilförsäkringsbolag blev skillnaden helt annorlunda. Sänkt kostnad med drygt 5 000 kr och dessutom en förmånligare försäkring. 

Så här ligger det till när jag jämför mellan de olika bolagen. Jag brukar dock inte göra reklam för olika företag på min blogg. Därför kallar jag det ena bolaget A och det andra B. 

Bolag A. Mitt gamla bolag A tog 11 544 kr per år för att helförsäkra min tre år gamla riskokare (Toyota). Då hade jag ändå fått 15 % rabatt för att jag är medlem i ett pensionärsförbund. Så egentligen skulle försäkringen kosta ännu mer.

Körsträckan var 1 500 - 2 000 km per år och självrisken vid vagnskada 4 500 kr. Rättsskydd (hur ofta nyttjar man det?) har självrisken 25 % lägst 1 500 kr. Ingen självrisk vid trafikskada på annans egendom.

Bolag B. Mitt nya bolag B tar 6 309 kr för i princip samma försäkring, dock med några skillnader. Här har jag ökat körsträckan till 2 000 - 2 500 kr men sänkt självrisken vid vagnskada med en tusenlapp till 3 500 kr. Självriskprocenten vid rättskydd är 20 % - inte 25 % som hos bolag A. 

Vid trafikskada på annans egendom är självrisken inte noll utan 1 000 kr. Det är den enda minusskillnaden som jag kunnat hitta. I övrigt bara plus eller lika villkor.

Stor skillnad. Prisskillnaden är ganska stor: 5 235 kr. Och då får jag lägre självrisk vid vagnskada och dessutom längre körsträcka. Kostnadsskillnaden skulle givetvis bli ännu större till min fördel om självrisk och körsträcka var lika.

PS. Du som undrar vilka bolag jag jämfört? Svaret hittar du på ett annat inlägg på min blogg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...