24 januari 2013

Så förlorar man eller vinner kunder

Läste på fejsboken häromdan om en skokedja som var på väg att gå i putten. Den nya chefen ändrade butiksbiträdenas attityder  och uppmanade dem att söka ögonkontakt, le och nicka när det kom in en kund. Men det genomfördes på försök bara i hälften av butikerna. I dem ökade omsättningen med över 200 %. Tänk så lite som krävs för att få kunder! Här är några andra exempel:

Elgiganten
En kompis hade valt ut en TV på nätet och åkte till Elgiganten för att köpa den. Butiken var helt tom. I alla fall på säljare. Inte en enda syntes till. Kompisen härsknade till, ringde Elgigantens kundtjänst (som sannolikt låg i tjottahejtti nånstans; kanske till och med i nåt utland) och bad dom skicka en säljare till butiken där han befann sig. Det dröjde inte länge innan en säljare kom springande och undrade: "Var det du som ringde?" Trots allt köpte kompisen sin TV där.

Volvo/Mitshubishi
En gång när jag skulle byta bil åkte jag till Bilia, som säljer Volvo. Väl inne i utställningshallen med nya bilar såg jag i fjärran två säljare som stod och pratade med varandra utan ta notis om mig. En annan säljare stod och pratade i mobilen - ett privatsamtal, vilket hördes tydligt. Vid en disk satt en ensam tjej, som jag  gick fram till och sa "Hej, jag tänker byta bil och vill prata med nån om era Volvobilar". "Du kan ju ta en broschyr. Dom finns i stället där borta" sa hon och pekade. Jag lämnade butiken.

Några dar senare besökte jag en firma som säljer Mitsubishi. När jag kom in såg jag en säljare som var upptagen med en kund. Men han tog ögonkontakt med mig, nickade och sa: "Jag är snart klar här". Jag stannade kvar, trots att det tog tio minuter innan han var klar. Och det blev en Mitsubishi.

Kjell & Co/Teknikmagasinet
Batteriet i svägerskan fjärrkontrollnycket till bilen hade slutat fungera. Hon gick därför till Kjell & Co, höll fram fjärrkontrollen och bad om ett nytt batteri. "Då får du väl ta fram det så jag ser hur det ser ut", sa expediten. Eftersom svägerskan inte hade någon miniskruvmejsel på sig kunde hon inte villfara hans begäran.

I stället gick hon tio meter till det närbelägna Teknikmagasinet och upprepade sin förfrågan om batteri. Den expediten tog fram en skruvmejsel och bytte batteri åt henne. Utan extrakostnad.
Tror du att svägerskan framgent återvänder till Kjell & Co om samma pryl finns hos Teknikmagasinet?

Tänk så enkelt det är få kunder. Bara sunt förnuft, empati, lite uppmärksamhet och normal hövlighet.

2 kommentarer:

  1. Hej Björn. Det du beskriver gällande Bilia hade nog kunnat hända hos vilken återförsäljare som helst. För vart du än vänder dig så är det människor du kommer att möta. Vi har som högsta ambition att alltid sätta kunden i fokus. Vi ber därför om ursäkt för att vi inte helt lyckades vara på tårna vid tillfället då du besökte oss. Varmt välkommen att ge oss en andra chans. Vi kan så mycket bättre än hur du uppfattade oss vid ditt besök.

    Våra kunders åsikter är mycket viktiga för oss. Det är de som gör att vi ständigt kan utvecklas och förbättras. Har du fler frågor eller något annat som du vill berätta för oss är du varmt välkommen att höra av dig i fortsättningen. Skicka i så fall dina kontaktuppgifter till BiliaSverige@bilia.se så lovar vi att återkomma vi till dig.

    Vänliga hälsningar,
    Bilia Sverige.

    SvaraRadera
  2. Hej Bilia! Tack för kommentaren. Sex år senare valde jag i alla fall en Volvo hos er. // Björn

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...