5 februari 2011

Sprit som smakar smaskens

Första gången jag kom i kontakt med sprit var när min äldste bror kom hem och gjorde flamberad omelett. Han använde rom som bränsle. Romsmaken fanns kvar när jag åt omeletten och fortfarande förknippar jag rom med äggsmaken från omeletten. Whisky var det första jag drack mig full på och jag hade i många år svårt för den drycken.

Däremot har jag alltid gillat gin och tonic (GT) - en blandning som uppfanns av engelsmännen i Indien på 1800-talet. Där drack man tonic med kinin där kininet var ett medel mot malaria. För att få i sig tonicen spädde man ut den med gin.

En annan drickbar blandning är rom och cola, en drink som även kallas Cuba libre, dvs. "Fria Kuba". Men det har inget med Fidel Castro att göra utan går tillbaka till 1898 då USA krigade mot Spanien. Kuba var en spansk koloni, men efter kriget som USA vann blev Kuba efter några år en någorlunda självständig stat. För att fira detta tog man det bästa från Kuba (rom) och det bästa från USA (Coca-Cola) och blandade till en drink.

Annars är de amerikanska systrarna Andrews slagdänga "Drinking rum and Coca-Cola" något man också förknippar med denna långdrink. När låten kom ut 1945 gick den direkt upp på hitlistan. Men Coca-Cola-bolaget blev förbannat över varumärkesintrånget. Då hotade systrarna med att i stället sjunga "Drinking rum and Pepsi-Cola" men då backade Coca-Cola och la ned striden. Det var nog tur för dom det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...