22 februari 2011

Christer glömmer man inte

Om några dagar har det gått 25 år sedan Olof Palme mördades. Snedseglaren Christer Pettersson - en av min hemkommun Sollentunas mest kända invånare på sin tid - dömdes och frikändes för mordet, trots att Lisbeth Palme pekade ut honom.

Lisbeth såg ju mördaren. Och har man en gång sett Christer Pettersson glömmer man inte det utseendet och speciellt inte hans otäcka ögon. Jag mötte herr Pettersson några gånger i Sollentuna centrum och har sett hans blick. Det var inga ögon man sökte kontakt med frivilligt, kan jag säga.

Men Leif G W Persson menar att det inte alls är säkert att Lisbeth verkligen såg mördarens ansikte. Professor Persson har heller aldrig trott att pundaren Christer Pettersson är mördaren.

Eftersom mordet inte är uppklarat fortsätter spekulationerna, fulla av spännande fantasier om än den ena konspirationen, än den andra. Och så lär det nog fortsätta.

PS. När det gäller Palme så hade min farsa förmånen att få handhälsa på honom. Han tvättade inte handen på hela veckan (farsan alltså; hur Palme gjorde vet jag inte).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...