31 mars 2022

Medlemskapet i NATO närmar sig i rask takt

Fru Andersson har börjat vackla när det gäller ett fullt medlemskap i NATO. Hon utesluter det inte helt, men först måste Sverige gör en ordentligt analys av för- och nackdelar m.m. Märkligt att hon ändrat sig då hon envis som en röd gris alltid upprepat "att alliansfriheten tjänat oss väl". Dalmasen Hultqvist har också alltid upprepat samma sak (trots att jag tror att han innerst inne alltid varit för ett fullt medlemskap i NATO).

Tage Erlander åkte till USA 1952 och träffade då president Truman och även ett avtal med USA om hjälp ifall ryssen skulle angripa oss. Det var jättehemligt. Liknande utfästelser hade vi från Storbritannien. Detta gällde under i stort sett hela kalla kriget och även när Palme hade makten, trots hans kritik av USA, framför allt under Vietnamkriget.

Detta kände Sovjetunionen till men inte svenska folket som trodde att vi var "alliansfria". Sossarna eviga mantra "att alliansfriheten har tjänat oss väl" är rent skitsnack och har alltid varit det. 

Vi har i praktiken aldrig varit "alliansfria". Under andra världskriget stod vi på Tysklands sida fram till slaget om Stalingrad då tyskarnas krigslycka vände. Därefter stod vi på de allierades sida.

När jag var nio-tio år var jag en bokslukare som läste flera böcker i veckan och var en stor kund på biblioteket. Av min bibliotekarie fick jag ett särskilt tillstånd att leta böcker även på vuxenavdelningen.

Där hittade jag "Andra världskriget i bild", en gigantiskt verk i sju band, varav det sista innehöll massor med bilder från förintelsens läger m.m. Då insåg jag människans ondska.

Samtidigt pågick kalla kriget med kärnvapenhot, broschyren "Om kriget kommer" utgåva 1, gasmasker, en stor krigsmakt med tusentals flyg och som kunde mobilisera nästan en miljon man, anslag i varje trappuppgång om utrymning, skyddsrum överallt m.m. Det skapade ångest och oro och gjorde mig tidigt i livet till en nördig MÖP, dvs, "Militärt Överintresserad Person".

Min rädsla för ryssen förde jag enligt min dotter senare över även till henne när hon var ett litet barn. Hon har inte förlåtit mig för att hon fick sin barndom förstörd av mig för att jag skrämde henne med krigshot m.m.. 

Hon har avtvingat mig ett heligt löfte att inte "prata om ryssen" så att hennes barn, dvs. mina barnbarn, slipper samma traumatiska upplevelser.

Efter denna tillbakablick åter till nutiden och dagens NATO-debatt. 

Sossarna har börjat släppa tjatet om "alliansfriheten" och i stället insett att vi har ett krig i vårt grannskap och ett reellt hot även mot oss med risk att Putin & Co tar Gotland. 

Det finns även fler orsaker till denna genomgripande kursändring.

1) Snart finns det en majoritet i riksdagen, nu när även SD bytt fot. Kravet på folkomröstning har man släppt och SD vill  att vi går med om Finland gör det.

3) Kända sossar som Margot Wallström m.fl. har sväng 360 grader och förordar medlemskap.

4) Finlands president har frågat Stoltenberg hur man praktiskt beter sig när man ska söka medlemskap. Sannfinländarna, dvs. finnarnas SD, har svängt helt utan vidare och förordar medlemskap liksom även Olli Rehn som tippas bli näste president i Finland.'

5) Högerledaren Kristersson har gjort frågan om NATO till en valfråga i höst och det vill fru Andersson inte uppleva.

6)  En majoritet  - 54 % - av folket vill gå med i NATO om Finland också gör det.

Alltså, allt detta har i princip tvingat fru Andersson att öppna upp för ett svenskt medlemskap fullt ut i försvarsorganisationen NATO. 

Jag tror (som jag skrev i ett inlägg här tidigare) att vi är med innan året slut. Eller senast inom ett år, dvs, april 2023.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...