25 mars 2022

Gratis P-husparkering med egen registreringsskylt

När jag fyllde 75 förra året fick jag i present en regi-streringsskylt till min bil med egen text. Det var släkt och vänner som hade samlat ihop till den. Skylten kostade 6 200 kr och gäller i tio, men kan förlängas i fem eller tio år till. Texten lyder J GOSH, vilket är den signatur jag använder när jag gör något kreativt som t.ex. en teckning. Jag har använt det sedan mitten av 1960-talet.

Signaturen J GOSH är en kortform av Joshua Gosh, ett namn som jag har registrerat som ett varumärke. Min tanke är att det ska spridas på olika sätt och via olika kanaler och bli känt i hela världen. Sen kommer folk överallt att undra vad det står för? Är det ett varumärke för kläder, en bil, ett företag etc.

Sedan kommer jag att sälja det för en miljard till någon som vill köpa det och har behov av det för att marknadsföra sin tjänst eller produkt. Smart va? 

Nä, detta kan jag bara fetglömma, Det kommer aldrig att inträffa. Men drömma kan man ju.

Åter till bilens nummerskylt. Bilnumret är XUW 804 och finns kvar. Med den nya skylten följde en klisterdekal där numret står. Dekalen ska sitta synlig på bilens ena sidoruta, vilket den gör.

När jag parkerar på en p-plats och registrerar mig i en app anger jag XUW 804, något annat går inte. Sen när p-vakten kommer för att kolla min bil så ser han det numret på sidorutan.

Men när jag parkerar i ett p-hus där mitt bilnummer läses av med automatik så funkar det inte. Kameran tar inte J GOSH varken när jag kör in eller ut. 

Jag parkerar alltså gratis! Jag ser det som en slags återbäring på kostnaden för den egna skylten och jag parkerar fritt hur länge som helst såväl i Kista C som Sollentuna C.

Däremot får jag trots J GOSH betala trängselskatten. Staten har kostat på sig att ha kameror som läser av alla skyltar, vilket uppenbarligen inte ägarna av p-husen med automatisk avläsning har gjort. De får skylla sig själva.

När det nu finns teknik som läser av textskyltar, varför har inte p-husen skaffat sån då? Det handlar väl bara om nåt litet chip eller liknande och borde väl inte kosta särskilt mycket?

Tills dess fortsätter jag att gratisparkera. Nåt annat kan jag inte göra.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...