7 april 2021

En smart metod att få mig att köpa fler glasögon

De stora glasögonsäljande butikskedjorna börjar alla på bokstaven S. En av dom är känd för att ta bra betalt, ibland dubbelt så mycket som lågprisbutikerna. Jag har haft glasögon sen jag var elva år och har under senare år växlat mellan olika butiker när jag bytt glasögon. För en tid sedan var jag tvungen att besöka min senast besökta butik då jag hade trampat sönder mina bågar. Det var butiken som tar bra betalt, men de har bättre bågar, har jag alltid tyckt.

Mina bågar var alltså trasiga men glasen som kostat 3-4 000 kr stycket, var hela. Därför tänkte jag bara skaffa nya likadana bågar. Jag hade bara ett halvår tidigare kollat min syn och jag var inte i behov av nya glas.

Väl i affären fick jag veta att mina trasiga bågar hade utgått ur deras sortiment så några sådana kunde de inte ordna åt mig, trots att de bara var ett par år gamla. Det var himla synd, då jag trivdes med bågarna.

Nåja, det var bara att ta en tugga i det sura äpplet. Jag insåg att det var bäst att göra en ny synundersökning då det ingick om man skaffade nya glasögon. Optikern hade en mycket modern utrustning, var noggrann och tog tid på sig.

Ögonkollen tog nästan en timme. Min syn var i stort sett oförändrad, bara en liten ändring på ena ögat. Däremot konstaterade den trevliga kvinnliga optikern att jag hade början till gråstarr, som kanske behövde opereras. 

Hon pratade sig varm för att jag skulle prenumerera på mina nya glasögon i stället för att köpa dom direkt. Då skulle jag få ytterligare två glasögon, t.ex. solglasögon med progressiva glas samt även ett par terminalglasögon, fria synkoller, rengöringsmedel m.m. 

Men de allra bästa var att jag utan extra kostnad kunde byta mina glasögon. Det gällde oavsett orsak. Men i mitt fall med risk för starroperation var det extra viktigt. Efter en operation ändras synen och man är tvungen att byta glasögon. Det bytet skulle inte kosta mig något extra alls.

Optikern skrev en remiss till närmast ögonläkare med anledning av min gråstarr och efter några dar satt jag i apparaten hos ögonläkaren. Hon konstaterade att något behov av operation inte alls var nödvändigt och skakade på huvudet åt optikern bedömning.

Innan jag var hos ögonläkaren hade jag givetvis tecknat ett hyresavtal med glasögonbutiken vars namn börjar på S och känd för höga priser men kvalitet.

Mitt snara behov av att kunna byta mina glasögon fanns inte längre. Jag kände mig aningen lurad av optikern hos S-butiken. Nu satt jag med ett abonnemang för många hundra i månaden som inte kändes helt nödvändigt. Dessutom hade jag nu tre olika glasögon att växla mellan och hålla rätt på. Inte helt lätt för en glömsk gammal gubbe.

När det gällde mina gamla trasiga bågar gav jag inte upp. Jag tvingade expediten att kolla i datorn för att se om dessa bågar fanns hos någon annan butik i S-kedjan. Motvilligt gjorde hon det och fick veta att exakt samma bågar fanns i flera butiker, bl.a. inne i Stockholm.

Jag bad henne att ta hem ett par hela bågar, sätta i de gamla glasen och meddela mig när det var klart. Alltid bra med ett par reservglasögon i bilens handskfack.

Efter någon vecka hämtade jag mina nygamla glasögon. De kostade ca 1400 kr. Det är annat än den månadskostnad jag har med mina prenumererade tre glasögonpar. Många tusen per år.

Lurad är bara ordet. Men inget att göra åt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...