23 november 2016

En allvarlig feministmiss - ätgärder krävs!

Jag är förvånad över att inte någon av landets alla feministfundamen-talister har reagerat över en del av våra vanligaste trafikmärken.

Cykelbanor markeras i asfalten med en herrcykel. Varför inte en damcykel ibland?

Gångbanor markeras med en pappa som har en unge i handen. Varför inte en mamma?

Röd respektive grön gubbe i ljussignalerna vid övergångsställena. Varför inte en gumma i samma färger?

Allt annat ska ju nu för tiden vara könsneutralt; varför har Schyman & Co missat trafikmärkena? Obegripligt.

PS. När det är röd gubbe syns en stående gubbe i rödlyset. När det är grönt är gubben gående. I Sundbyberg finns en ljussignal där gubben är gående när det lyser rött. Festligt.

Tillägg den 25 november: Jag fick en kommentar med en länk - se kommentarerna. Jag kommenterade kommentaren. Den bild som visas i länken har jag nu sett "in real life" i min hemkommun Sollentuna. Men bara på ett ställe.

5 kommentarer:

  1. https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Vagmarken/Vajningspliktsmarken/Overgangsstalle/Overgangsstalle/

    SvaraRadera
  2. Det kände jag inte till. Men så bra då. Tyvärr har jag inte sett märket IRL. Kanske i Simrishamn där Schyman bor?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu har jag sett den här skylten "in real life" i Sollentuna.

      Radera
  3. Det var jag som la in länken. Men jag hade tänkt skriva någon rad också, men det försvann visst. Så kan det gå... Ser nu att du hittat skylten själv i riktiga livet.

    Torbjörn Karlsson

    SvaraRadera
  4. Tack Torbjörn! Det är alltid kul med kommentarer.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...