16 september 2015

Svenska flaggan tillbaka

Sossarna har tydligen bestämt sig för att ta tillbaka både svenska flaggan och folkdräkten från de nationalistiska krafterna. Vid riksdagens öppnande igår hade Löfven prytt kavajslaget med en svensk flagga i stället för den röda sosserosen. Och finansministern Andersson hade klätt sig i folkdräkt, bara för att inte låta några SD-are ha monopol på den. Vacker gjort, tycker jag.

När jag jobbade hade jag hängt upp en liten svensk flagga i taket ovanför mitt skrivbord. Det berodde på att jag gillar flaggor, heraldik m.m. En dag kom en kollega som stannade upp, stammade, pekade på min flagga och utbrast: "Va? Är du rasist?". Jag häpnade. Kom mig inte för att säga något vettigt innan han försvann muttrande bort i korridoren.

Tänka sig att svenska flaggan förknippas med rasister. Så har det tyvärr varit (och kanske är?) sedan länge. Bland annat var det för något år sedan en rektor som inte vågade hissa svenska flaggan på skolans flaggstång på examensdagen. Risken var att det skulle anses rasistiskt och främlingsfientligt.

Men kära nån. Hur långt har det gått? Varför har det blivit så. Jag tror det beror på flera saker.

En är att Sverige har haft fred i landet i över 200 år. Vi har inte utsatts för ockupation och krigshändelser och har inte behövt ha någon nationell symbol att samlas kring.

En annan är att vår flagga sällan används. Visserligen används den vid internationella idrottstävlingar och matcher, men det hör till undantagen. Det vanliga är att den bara används, dock mycket sparsamt, vid flaggdagar. Då finns den på bussar och på offentliga byggnader. Men det är få privatpersoner som flaggar då.

Det finns många flaggstänger. När man åker runt i landet så ser man en tom flaggstång vid nästan varje hus och gård. Men ingen flagga. Inte ens en simpel vimpel, som kan hänga uppe dygnet och året runt.

En stångflagga kostar några hundralappar och finns att köpa hos närmaste byggvaruhus. Men den som tycker det är för dyrt kan kontakta sin länsstyrelse och be att få en flagga. Det gäller inte bara föreningar m.fl. utan även privatpersoner. Läs mera här: http://www.lansstyrelsen.se/stockholm/Sv/om-lansstyrelsen/vart-uppdrag/flaggor-och-fanor/Pages/default.aspx . Jag har fått en flagga från min länsstyrelse.

Att man inte vill hissa en svensk flagga på sin stång, inte ens på egna bemärkelsedagar, beror nog på flaggreglerna. Det är för jobbigt att gå upp tidigt en morgon för att hissa flaggan. Sen glömmer man bort att ta ned den på kvällen och känner att man måste skämmas inför grannarna. Då blir det enklast att låta bli att flagga.

Reglerna är dock inte förenade med någon sanktion så det är inte hela världen om man missar tiderna. Bättre att flagga fel än inte alls! Men förmodligen finns det flaggfundamentalister med militär bakgrund som inte håller med mig.

Men att man inte hänger upp en vimpel i stången tycker jag är oförlåtligt. Den kan hänga uppe tills den blir så sönderblåst att den bör tas ned och bytas ut. Men inte ens det klarar de som har tomma stänger på sin tomt.

Många länder har inte samma rigida flaggningsregler som Sverige. I USA ser man nationsflaggan uppe dygnet runt. Tyvärr är deras dygnetruntflaggor ofta ganska slitna och hänger som en urblekt trasa. Det är inte vackert. (Visste du förresten att USA inte har kvar en enda flaggtillverkare längre? Alla amerikanska nationsflaggor är tillverkade utomlands, främst i Kina.)

Nä, fram för mer flaggande i Sverige! Vi måste tillsammans ta tillbaka vår främsta nationalsymbol från de mörka krafterna längst till höger. Löfvens insats vid riksdagsöppnandet var glädjande. Och heder även till Magdalena Andersson i sin fina folkdräkt.

PS. Man kan säga att Löfven blivit mer presidentlik. Presidenterna i USA har alltid landets flagga som en pin på kavajslaget. De kunde faktiskt i stället ha sina partiers symboler. Åsnan har varit demokraternas symboldjur sedan 1828 och republikanerna har haft elefanten sedan 1880-talet. I Sverige har partierna valt blommor.




2 kommentarer:

  1. Håller med till fullo! Svenska flaggan är vacker och ska inte symbolisera rasistiskt strunt. Alla som bor i Sverige och känner sig som svenskar är i mina ögon svenskar. Helt rätt att "ta tillbaka" flaggan från rasister och annat pack. Jag tycker att det är en självklarhet att ha svenska flaggan i samband med skolavslutningar. Om jag själv skulle flytta till ett annat land, exempelvis tyskland och se att de har flaggor vid högtider, hur kan jag då tycka att det är rasistiskt? Rektorns logik i ditt exempel ovan är ologisk :)
    mvh/E

    SvaraRadera
  2. Alltid aktuella ämnen och trevligt skrivit, Björn.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...