Samma sak gäller blanketter. De kan se enkla ut men den som ska fylla i dem missuppfattar och gör fel. Fel ifyllda blanketter är kostsamt då det kräver kompletteringar. Rätt ifyllda blanketter är viktigt, såväl för myndigheter som för företag, organisationer m.fl.
Du ska inte tro att du har gjort rätt från början. Testa
därför ditt alster på en eller flera fokusgrupper som består av representanter
för din målgrupp eller dina användare. Nästan
alla institut som gör opinionsmätningar kan hjälpa dig med tester på
fokusgrupper. Den kostnaden betalar sig,
det kan jag lova.
När jag var informationsansvarig på Skatteverket tog
verkets skatteexperter 1987 fram den första förenklade deklarationen. Vi som jobbade med verkets information och
hade dagliga kontakter med medborgarna tog fram en egen variant av den enkla
blanketten. Vi ansåg att vår variant var lättare att förstå och ville att den
skulle användas.
För att vi informatörer skulle få stöd för vår enkla
blankett beslutade vi att låta fokusgrupper bestående av helt vanliga
skattebetalare testa båda varianterna. De fick ”provdeklarera” med dem.
Vilken blankett tror du var enklast och fick
fokusgrupperna att göra rätt från början? Var det vår blankett? Nej, det var den ursprungliga, som
skattefolket hade tagit fram.
Jag och mina medarbetare som dagligen arbetade med
att förenkla och förtydliga krångliga skatteregler hade fel den här gången. Om
vi inte testat båda varianterna hade risken varit stor att vår blivit den som
gällt.
Jag blev visare av skadan. Därför fortsatte jag sedan att låta
fokusgrupper testa viktiga blanketter m.m. som gick ut i stora upplagor till
medborgarna eller företagen i landet.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar