1 juli 2015

KD kanske har tagit den tredje vägen?

I går talade Kristdemokraternas (KD) nya partiledare Ebba Busch Thor i Almedalen. Hon höll på en halvtimme och pratade mycket tydligt utan att staka sig om bl.a. hotet från Putin, hotet från terrorister (som IS) och om den misslyckade integrationen samt om kvotering, som hon är emot. Hon var tyst om de typiska och alltid återkommande politikerämnena jobb, skola, vård och omsorg. Även om jag inte håller med om allt som KD och Ebba står för så tyckte jag hon gjorde bra ifrån sig.

Som ett brev på posten kom genast kritiska kommentarer. En del tyckte hon bara var ute och fiskade röster. Andra menade att hon tagit över argument som Sverigedemokraterna normalt brukar föra fram.

Det får mig att tänka på ett blogginlägg som jag gjorde den 30 augusti 2012. Det handlade om den "tredje vägen" när det gäller invandrings- och integrationspolitiken i vårt land. På ena kanten finns en väg, nämligen att bara ha positiva synpunkter om invandringen. Allt är bara bra och några problem finns inte. På andra kanten har vi kritikerna, bl.a. SD som vill minska invandringen och kanske helst helt stoppa den.

Den som vågar ha någon synpunkt på den förda politiken, t.ex. hur många invandrare kan vi ta emot (och liknande frågor) betraktas ofta som rasist av det politiskt korrekta etablissemanget. Flera debattörer har efterlyst en tredje väg med en mer nyanserad syn och en seriös diskussion utan att anklaga varandra för olika saker.

Jag föreslog i mitt inlägg 2012 att KD borde ta den rollen. Jag skrev så här:

"Tänk om t.ex. Kristdemokraterna, som riskerar att halka ur riksdagen, la fram ett väl genomtänkt och  genomarbetat idéförslag hur den nuvarande integrations- och invandringspolitiken kunde reformeras. . - - - Det skulle givetvis bli ett himla liv och KD skulle gisslas och kallas rasistiskt och främlingsfientligt. Men jag skulle tro att partiet inte skulle behöva oroa sig för att hamna under fyraprocentsspärren."

Ebba Busch Thor kanske har tagit den rollen nu? Vi får se.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...