29 april 2014

När Stig Synnergren kom till regementet

När jag 1966-67 som malaj gjorde lumpen på I 3 i Örebro (Livregementets grenadjärer)  fick jag och mina kamrater vid 12:e kompaniet lära oss skjuta skarpt med mausergevär modell 96. Men när vi skulle gå vakt vågade man inte ge oss en bössa utan vi fick ha batong i stället.

Men vi tvingades i alla fall lära oss en ramsa utantill som vi skulle utropa högt och tydligt den dag Hans Majestät Konungen skulle komma på besök och ifall vakten då bestod av oss malajer från 12:e kompaniet. Jag tillät mig inför befälet tvivla på att just vi skulle gå vakt om kungen kom. Dessutom undrade jag hur man skulle skyldra batong om kungen kom. Jag fick en ilsken blick till svar.

En dag meddelades det att militärområdesbefälhavaren general Stig Synnergren (sedermera överbefälhavare) http://sv.wikipedia.org/wiki/Stig_Synnergren skulle inspektera regementet. Det blev stor uppståndelse och uppställning. Solkiga och slitna uniformspersedlar byttes utom, liksom även de namnskyltar som inte var korrekta. Fönster putsades, kaserngården städades. Det var ett stort ståhej och vi malajer fick slita ont värre.

När så den stora dagen var inne ställdes hela regementet - utom 12:e kompaniet - upp i fin ordning på kaserngården och inspekterades med fanor och musik av generalen Synnergren. Vi malajer var inte betrodda att möta honom. Vi hängde i kasernfönstren och tittade på spektaklet.

Men vår kapten blev så förbannad att han lyckades tvinga Synnergren till ett nytt besök på regementet några veckor senare. Då var det bara vi malajer i 12:e kompaniet som var uppställda för inspektion. Detta hedrade verkligen vår i övrigt ganska knäppe kapten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...