Det kollektiva trafikföretaget Storstockholms lokaltrafik, i dagligt tal SL, slutar aldrig att förvåna. Företaget verkar ha som målsättning att göra det så svårt som möjligt för dem som vill åka kollektivt.
Sedan vill man att alla köp av biljetter helst ska ske via SL:s automater som finns vid de flesta t-bane- och pendeltågsstationer.
I somras togs den populära remsan som sällanresenärer och tillfälliga besökare kunde använda bort. I stället måste man nu köpa en biljett i automaten (eller i luckan om den är bemannad) eller använda ett särskilt plastkort. Det kallas av SL omväxlande för Accesskort, SL-kort, reskassa, kuponger eller biljett! Allt för att underlätta för kunderna och göra informationen mer begriplig. Sic!
Åker du alltid samma antal zoner funkar kortet bra. Men åker du olika antal zoner måste du skaffa dig flera kort, ett för två zoner, ett för tre zoner etc. för att slippa passera en bemannad spärr där du kan ändra zonantalet för din resa.
För en sällanresenär som jag funkar kortet under förutsättning att jag har fyllt på det med pengar, vilket kan göras i automaten. Men jag kan även fylla på med pengar via SL:s webbplats eller kontant över disk vid någon av SL:s butiker med personlig betjäning (SL Center).
Att kunna fylla på kortet med pengar via nätet är smart. Men SL har även lyckats krångla till detta. När du fört på pengar får du ett mejl från SL med helt obegriplig information och du tvingas ringa deras upplysningstjänst för att få förklarat vad du ska göra.
Dina pengar hamnar inte på ditt kort förrän du aktiverat påfyllningen via någon av SL:s kortläsare. Du kan inte heller nyttja pengarna förrän efter ett dygn. Aktiverar du inte kortet ínom 30 dagar försvinner pengarna du laddat på och de betalas inte tillbaka.
Har du en gammal remsa kvar som du inte nyttjat fullt ut kan du få tillbaka pengar för de outnyttjade klippen innan årsskiftet. Men den transaktionen kan bara göras vid ett SL Center och kräver att du ska fylla i tre olika papper med samma uppgifter, dvs. namn, personnummer m.m. Du får inte ut kontanter. Däremot kan beloppet du ska ha tillbaka sättas in på ditt kontokort utan kostnad. Men vill du ha beloppet påfört som reskassa på ditt Accesskort kostar det 17 kr extra!
Om det är fyra personer som är mellan 21-64 år (och alltså inte har rabatt) och är engångsresenärer och åker pendeltåg från Sollentuna till Stockholm fram och tillbaka kostar det 528 kr med vanliga biljetter.
Jag förstår att många sällanresenärer hellre tar bilen, trots trängselskatten. SL räknar i år med nästan en halv miljard mindre i intäkter än beräknat. Tacka fan för det!
PS: Jag anser att SL borde göra om sitt betalsystem och göra som London. Där köper du ett Oyster Card som du drar i spärren när du går in och när du går ut efter din resa. Du behöver inte hålla rätt på hur många zoner du passerat.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar