2 maj 2023

Vi åker med Uber i stället för vanlig taxi

Vi åker oftast kommunalt och skippar bilen när vi som bor i förorten ska nånstans i Storstockholm. Med tanke på bensinpriset, p-avgifter och trängselskatt så är pendel, t-bana, tvärbana, spårvagn eller buss vårt naturliga val. Vanlig taxi nyttjar bara när nån annan betalar, vilket är tämligen sällsynt. Det handlar då t.ex. om sjukresor.

Men nu finns Uber. Det färdsättet har blivit en konkurrent med de kommunala färdmedlen. 

Om vi är och hälsar på kompisar söder om stan tar vi pendeln och tvärbanan dit men när vi ska hem på nattkröken går jag in och bokar en Uberbil via appen i min mobil. Vi kommer ända hem och jag slipper vingla hem med rollatorn från Sollentuna pendelstation, vilket tar nästan 20 minuter för mig.

Med Uber kan jag välja bil och kostnad när jag knappat in min destination. Sen får jag besked om hur många minuter det dröjer innan han är hos mig. Jag ser på en karta var han är nånstans.

När resan är över kliver jag ur. Betalningen är redan avklarad då jag har Uberappen kopplad till mitt PayPalkonto. Det tycker min fru är perfekt då vi (dvs. mest hon) slipper ha dåligt samvete för att hon betalat för litet (eller för mycket) i dricks. 

Vill du ge dricks går du in senare i appen och gör det eller när du bokar nästa resa.

Men de bästa är priset för en Uberresa. Du betalar i snitt ungefär hälften mot vad det skulle kostat att åka med en vanlig taxi. Så när vi åker hem från våra kompisar söder om stan blir resan bara drygt en hundring dyrare än en resa med kommunala medel.

Nu tycker du - som läst i medierna att Uberchaufförer arbetar under slavliknande förhållanden och har svältlöner - att det är fel att utnyttja dessa stackare som kör oss. 

En invandrad förare i 25-årsåldern berättade - när jag frågade hur mycket han fick i lön - att han körde in ca 100 000 på en månad. När han dragit av skatter, avgifter och kostnader för bilen så fick han en lön på runt 40 000 kr. Det är en bra bruttolön som är högre än snittlönen för alla män i landet.

Det var han nöjd med. Men då körde han hela tiden, även helger. Det funkade då han inte hade någon egen familj.

En annan chaufför från Grekland berättade att han tidigare kört för Taxi Stockholm men att köra en Uber var bättre betalt för nu hade han körningar hela tiden.

Så jag skäms inte att skippa taxi och nyttja Uber i stället. Det är ju en win-win såväl för föraren som för mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...