25 september 2021

Placebopiller utan verkan är stor business

 Jag ser ofta annonser, ibland helsidor, i såväl dags- som veckopress där man marknadsför piller mot vanliga folksjukdomar som t.ex. artros, prostataförstoring och annat. Pillren sägs innehålla helt vanliga kryddor, typ gurkmeja, ingefära m.m. Ofta uttalar sig en glad och lycklig användare av pillren och prisar deras effekt. I bland är det en kändis, men oftast en helt vanlig svenne. Jag har alltid varit skeptisk till dessa piller.

Men jag tänkte i alla fall prova ett piller som sades motverka artros då jag lider av den åkomman i ena knäet. 

Operation är inte att tänka på för ortopeden sa så här: "När du har så ont att du inte kan sova på nätterna kan vi eventuellt börja prata om att byta ut knäleden". Där är jag inte än.

Alltså beställde jag en omgång piller från det - i detta fall - norska företaget. Den första sändningen fick jag till rabatterat pris men hade samtidigt tecknat mig för en prenumeration med ett helt annat pris. 

Det var skitdyrt så jag sa upp prenumerationen men fick i alla fall betala för en dyr pillersändning till.

Jag har nu käkat pillren i snart två månader utan någon som helst effekt på mitt knä, snarare tvärtom. Företaget säger att det dröjer innan effekten kommer. Det säger man bara för att jag ska fortsätta att köpa deras dyra piller.

När jag sade upp min prenumeration så fick jag massor med fina erbjudanden om ytterligare rabatter om jag fortsatte med pillren. Jag kunde även boka mig för en rad andra piller som sades bota det mesta Också dem till ett mycket förmånligt startpris.

Det är möjligt att folk som käkar dessa piller upplever en förbättring. Det nog i så fall bara den så kallade placeboeffekten. 

För om dessa piller vore så bra som det låter i marknadsföringen  skulle den som hittat på dom sedan länge ha fått Nobelpriset i medicin. 

Jag ser detta som ett stort geschäft enbart för att tjäna pengar. Ungefär som veterinären Elis Sandberg och hans kalvbräss som sades bota cancer (hos människor). 

Han åtalades men fick till slut sitt THX-preparat klassat som naturmedicin (utan effekt) och tog emot 150 000 patienter i Aneby, där han höll till.

Han fick inte heller Nobelpriset.
 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...