9 augusti 2021

Jag kan vara en "idiotkonsult"

Det händer ganska ofta att jag kommer till ställen där vägvisning och skyltning är bristfällig eller ofullständig. Det kan vara vid vägbyggen eller på konferensanläggningar m.m. Den som gjort skyltningen är väl bekant med lokaliteterna och missar därför en del. Där kan jag gå in som total förstagångsbesökare och se om jag hittar. Gör jag inte det bör skyltningen ändras.

När man för flera år sedan höll på med stora till- och ombyggnader av flygplatsen Arlanda norr om Stockholm hände det ungefär en gång i halvåret att jag hade besök dit. 

Antingen för att hämta eller lämna någon resenär mig närstående. Eller för att flyga iväg själv.

Varje gång hade något hänt som gjort att vägarna vid flygplatsen hade ändrats och jag kände inte igen mig. Den skyltning som fanns vara sannolikt gjord av någon ingenjör som var väl hemmastadd med vad som var på gång.

Han (eller kanske hon? Ordet "hen" finns inte i mitt ordförråd) hade därför missat vissa behövliga skyltar vilket gjorde det svårt för en sällan- eller förstagångsbesökare att hitta till rätt terminal eller parkering.

Samma sak har hänt mig på hotell och konferensanläggningar. Hur mång har inte tvingats fråga "Var ligger frukostmatsalen?" trots att den även varit skyltad.

Listan på ställen med bristfällig skyltning kan göras lång. För att råda bor behövs en idiot som jag. 

Jag kan bli en "idiotkonsult" som får testa bruksanvisningar, skyltning av olika slag och se om de fungerar. Då jag har svårt för att fatta (i dubbel bemärkelse då jag även har små händer) så är jag perfekt för sådana uppdrag.

Jag kan ju presenteras så här: "Han är den bäste vi har! Han är totalt värdelös."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...