12 augusti 2021

Dålig information från EON om utbetalning av tillgodohavande för försåld elektricitet

 Jag har låtit montera solpaneler på taket till vår släktgård Kalkåsen i Bergslagen. De funkar bra och levererar ca 10 000 kWh per år, ungefär vad vi förbrukar. Men då el nyttjas mest under vintern då solen inte skiner särskilt mycket så får vi köpa el. Under sommaren kan det bli ett större överskott som vi säljer till vår elleverantör, i detta fall EON.

De senaste elräkningarna i sommar har varit trevliga eftersom solen skinit. Räkningen avseende maj månad var på bara 295 kr att betala och den för juni var på 245 kr plus! Alltså oss tillgodo. För juni månad då solen skinit igen är tillgodot 437 kr. Inte illa!

Jag trodde då att vårt tillgodohavande skulle stanna hos EON och dras av från en faktura längre fram då vi inte hade något tillgodo utan måste betala. Men så var det inte.

Häromdan kom ett kuvert från EON med en värdeavi från Bankgirot på 245 kr som kan användas för betalning i flera vanliga butikskedjor som Coop, ICA, Hemköp m.fl. Den kan även lösas in på banken. Men det kostar 49 kr att nyttja avin!

När jag vid installationen av solpanelerna träffade avtal med EON om att sälja överskottsel dit borde man ha begärt ett kontonummer av mig. Det gjorde man inte. Jag fick överhuvud taget ingen information alls om utbetalning av ev. tillgodo på grund av levererad överskottsel.

Visserligen står det med liten stil längst ned på fakturorna med tillgodo för mig att jag i stället för en avi kan välja att få tillgodot insatt på ett konto. 

Jag är nog inte ensam om att ha missat den texten - se bilden nedan. Varför inte skriva den texten med större bokstäver? Det finns ju utrymme så det räcker.

Men det smartaste för EON hade varit att behålla tillgodobeloppen och kvitta det mot kommande räkningar som ska betalas. 

Hur som helst så tycker jag det är dåligt av EON 1) att inte kräva kunden på ett konto där tillgodohavanden kan sättas in och 2) att inte ha tydligare information på fakturor med tillgodo för kunden.

Jag har mejlat EON om detta och även meddelat mitt kontonummer, Ska bli intressant att se om det kommer att funka och om de ändrar sina rutiner. Tror inte det. 

(Nu säger du som läser detta och känner mig "Typiskt Björn, alltid så j-a negativ!" Nä, jag är inte negativ, bara realistisk. Så det så!)



PS. Tillägg den 13 augusti. Som vanligt var jag för negativ. Igår fick jag per mejl en blankett för att anmäla konto, vilket jag gjorde direkt. Efter en stund fick jag bekräftat av EON att mitt konto var noterat. 

Jag fick även ett till mejl från Kundservice. I det berättade man att jag skulle få avibeloppet insatt på mitt konto och jag skickade tillbaka avin. Det gjorde jag idag.

Men fortfarande återstår att se om man ändrar sitt sätt att informera om detta med kontoanmälan vid tillgodohavande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...