25 maj 2020

Även jag har lurats att investera i bitcoin

Bedragare har satt i system att vi fejkade annonser på facebook lura främst äldre att satsa pengar som utlovats snabbt ge extrem god avkastning. En kvinna, tillika fattigpensionär, lockades och lurades att låna en miljon som placerades i bitcoin. Skojarna hade lyckats bygga ett förtroende och snodde hennes alla pengar. Allt var bara båg och nu har hon fått lämna både villan och sommarstugan för att betala lånet.

Jag gick också på deras lockande annons i vilken en känd TV-profil berättade hur han snabbt gjort en stor förtjänst genom att satsa pengar hos annonsörens företag.

Min fru tycker att jag lätt går på sånt här och hon har förbjudit mig att satsa pengar på tvivelaktiga transaktioner. Trots det gjorde jag det.

TV-kändisen Ellsberg verkade så pålitlig och förtroendeingivande. "Kan han så kan väl även jag" och gjorde årets blunder. Minsta belopp man kunde satsa var 250 euro, alltså lite drygt 2 500 kr. Jag klickade och betalade min summa med mitt kontokort.

Jag fick direkt flera mejl med finstilt text på engelska som jag givetvis inte läste. Jag förstod så mycket i alla fall att jag hade öppnat ett konto hos ett investmentbolag på Cypern. Nu kunde jag böra handla.

Det gjorde jag inte. För nu hade jag läst vidare de kommentarer som fanns på Facebook och förstod direkt att det här var bedragare som var i farten. Alltså måste jag avsluta kontot och få pengarna tillbaka. Och det snabbt.

Jag kontaktade först min bank och bad dom stoppa min 2 500 kr att nå Cypern. Det gick dock inte.

Nu började i stället en lång och tidsödande mejlväxling med företaget på Cypern. Jag hade kontakt med många olika personer som ibland gav olika besked. Jag kände tydligt att man inte ville släppa taget om mig då man även ringde mig flera gånger.

Jag sa på svenska till dom som ringde och pratade engelska att jag var svensk och inte förstod vad dom sa. Då blev jag i stället uppringd av en person som pratade svenska. Jag la på när dom ringde och sedan slutade jag att svara.

Min mejlväxling gav vid handen att jag inte hunnit få något konto öppnat hos dom, så varför inte  returnera min insats. Men se det gick inte. I stället var jag tvungen att öppna ett konto hos dem, något som jag gjorde. Där satt sen mina pengar.

Jag skrev att min fru hotade att ta ut skilsmässa om jag inte fick pengarna. Ständigt dök det upp mejl med nya krav om jag ville ha pengarna tillbaka. Jag skulle bl.a. skicka in bevis på att jag var jag. Det gjorde jag genom att göra en gruppbild på mitt pass, körkort och id-kort.

Den bilden dög inte utan jag fick göra separata bilder på dokumenten som jag mejlade till dem.

Nu måste det väl räcka, tänkte jag. Men jag hade fel. Nu ville man ha kopia på en telefon- eller elräkning med mitt namn och min adress. När dom fått bilder på dessa dokument var man nöjd.

När jag undrade när jag kunde få tillbaka mina 2 500 kr kom ett nytt besked. Då jag inte använt mitt konto hos dem och inte hade gjort någon transaktion så måste man ta ut en avgift på 80  euro. Jag skulle alltså i bästa fall bara få tillbaka ca 1 700 kr.

Jag förutsatte att man skulle återföra pengarna till det kreditkort som jag använt för betalningen till dom. "Nä, det går inte utan du måste ge oss bankkonto" blev svaret. Jag lämnade uppgifter om mitt bankonto med oban-nummer m.m. för att göra det redo för en utlandsinbetalning, som skulle dröja ett par veckor.

Till slut fick jag tillbaka mina pengar men hade blivit blåst på 800 kr. Hela processen hade tagit drygt en månad. Trots allt kom jag lindrigt undan.

Det var nog hotet att min fru skulle lämna mig som tog skruv.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...