25 april 2020

Det svenska atombombsprogrammet åter aktuellt

I september förra året deltog jag i en "spionvandring"i Ursvik där FOA och dess föregångare höll till under många år i största hemlighet. (Se mitt blogginlägg den 17 september 2019.) Under åren 1945-72 pågick där utecklingen av en svensk atombomb. Under vandringen i Ursvik berättade guiden att Sverige smällt av två atombomber i Norrland - en uppgift som gjorde mig både nyfiken och bestört.

Detta var helt nytt för mig och jag undrade hur  han kunde veta det. Han sa att han pratat med några samer som sett och hört smällarna. Jag tyckte det var märkligt att denna vetskap inte var mer spridd och känd av fler.

Leif G W Persson hade ett program i SVT för ett tag sedan om det svenska atombombsprogrammet men i det nämndes inget om att man skulle smällt av atombomber i Norrland.

För några veckor sedan blev jag uppringd av en person som läst mitt blogginlägg från i höstas. Han heter Henric Stenmark och hade precis kommit ut med en bok med titeln "Krutbanan i Ursvik". Där berättar han i romanform om det svenska atombombsprogrammet.

Nu kör SVT en dokumentär i två delar om Tage Erlander som var statsminister under åren 1945-69 och var en ivrig tillskyndare av ett svenskt atomvapen. Inte heller här nämns något om atombombssprängningar i Norrland.

När jag pratade med Henric Stenmark frågade jag om  sprängningarna i Norrland. Han berättade att man visserligen sprängt i Norrland men de skedde med konventionella sprängmedel.

I sin bok berättar han om hur diskussionerna i försvaret gick och hur FOA byggde upp en replipunkt i Nausta, sydväst om Jokkmokk, mitt ute i ödemarken. Där förberedde man i största hemlighet en atombombsattrapp gjord av stora mängder vanligt sprängmedel för att se verkningarna av luftstötsvågen.

Åren 1956-57 skedde två stora smällar, den ena med 36 ton och den andra med 50 ton trotyl. Sannolikt var det dessa smällar och det svampmoln som bildades som samerna hört och  sett. Så några atombomber har sannolikt inte briserat i Norrland.

Däremot berättade författaren och fil. dr Henrik Stenmark för mig att FOA detonerat en liten atombomb under kontrollerade former i Ursviksområdet. Det är i så fall också en väl förborgad hemlighet som inte är vida känd.

Det ska därför bli intressant att läsa bok nummer två som han håller på att skriva. Den ser jag fram emot.

PS. "Krutbanan i Ursvik" finns på Adlibris och kostar inbunden 229 kr. Den ger i dialog- och romanform en detaljerad bild av hur diskussionerna gick och hur de svenska kärnvapen- och kärnkraftsprogrammen parallellt växte fram under det kalla krigets tidevarv.

En intressant del i vår nutidshistoria där mycket varit hemligt och - med eftertankens glasögon på näsan -  även skämmigt. Att sossarna ville ha svenska kärnvapen! Det känns helt osannolikt idag.



1 kommentar:

  1. Som du skriver smällde man av bomber, men inte atombomber. Området ligger mellan Jokkmokk och Kåbdalis. Tidigare RFN sköter anläggningen https://sv.wikipedia.org/wiki/Robotf%C3%B6rs%C3%B6ksplats_Norrland

    Författaren Liza Marklund har skrivit en del om detta, mördaren i hennes deckare "Järnblod" kommer från Nausta. I området finns bla en sameby (Udtja).
    /E

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...