4 april 2019

Även JO tog tid på sig med svaret

I juni förra året anmälde jag min hemkommun Sollentuna till JO. Anledningen var att jag fått vänta på svar från kommunen - trots flera påminnelser - i nästan ett år. Mitt ärende till kommunen rörde den invasiva blomsterlupinen och jag ville veta vad kommunen tänkte göra för att stoppa lupinens utbredning. JO tog också tid på sig att handlägga min anmälan, men nu har jag fått JO:s beslut. Kommunen får kritik. Fattas bara annat!

Ni som känner mig och följt min blogg vet att jag har engagerat mig i den vackra men farliga blomsterlupinen. Jag vill få stopp på denna otäcka växt som slår ut alla andra blommor längs våra vägrenar. Dessutom är den giftig.

Den här invasiva arten finns lite här och var i Sollentuna. I juli 2017 skrev jag till kommunen och frågade vad man tänkte göra för att få stopp på den. Trots flera påminnelser till berörda handläggare fick jag ingen respons; inte förrän jag kontaktade de ansvariga politikerna.

Gjorde en anmälan till JO

Det ledde så småningom till ett svar. Det fick jag i slutet av maj 2018, alltså efter mer än tio månader. Det tyckte jag var stor skandal så därför skickade jag en anmälan till JO. Jag ville få veta om det var okej med såna svarstider. Sen såg jag det som en allmänbildning för mig att få se hur ett ärende hos JO handläggs.

JO fick min anmälan i juni 2018 och ärendet var klart för beslut i början av oktober, för då hade kommunen yttrat sig och jag hade yttrat mig över det yttrandet. Eftersom mitt ärende var tämligen bagatellartat borde JO kunnat avsluta det tämligen omgående, ansåg jag. JO kunde ha satt en praktikant på det.

Nu dröjde JO:s beslut till slutet av mars i år. Det tog alltså mer än fem månader för JO att sätta ned foten. Sollentuna kommun tog nästan dubbelt så lång tid för att svara. Det var ju duktigt av JO att vara snabbare än kommunen.

Långa tider verkar okej

MEN. Jag tycker det är skit med sådana här långa tider i offentlig förvaltning. Eftersom JO tog så lång tid på sig så är det alltså okej med långa svarstider. Min tidigare positiva bild av svensk offentlig sektor - som grundade sig på min erfarenhet av drygt fyrtio år på Skatteverket - har fått sig en törn.

Sen tycker jag att JO:s kritik av Sollentuna kommun är rätt så ljum. Så här skriver man i beslutet: "...det dröjde - - - över tio månader från det kommunen mottog brevet, innan han (dvs. jag) fick ett slutligt svar. En sådan handläggning är inte i enlighet med förvaltningslagens krav på service - - - . Nämnden (dvs. Sollentuna kommun) förtjänar därför kritik".

"Kritik". Fattas bara annat! Det omdömet är nog det mildaste JO har i sin arsenal. Suck. Allt är inte bra i Sverige.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...