27 oktober 2016
En annorlunda annonsplacering
Kolla in bilden! Den är ett uppslag i Svenska Dagbladet häromdagen. Det som är märkligt och annorlunda är annonsens placering. Den ligger mitt i uppslaget och har redaktionell text både ovanför och under. Det är första gången jag ser en annons placerad på detta sätt i en dagstidning.
Annonsens stora bild till vänster är lite lurig. Vid första anblicken förleds man som läsare att tro att den är en illustration till artikeln nedanför.
Annonsens båda delar - bilden till vänster och texten med klockan till höger - ser vid samma första anblick inte ut att höra ihop. Mycket är lurigt men det leder till att annonsen uppmärksammas.
Eftersom annonsintäkterna är allt viktigare för papperstidningars överlevnad så har nog tidningarnas annonsavdelningar fått större makt än redaktionerna när det gäller layouten. Det är numera även vanligt att tidningarna förstasidor har annonser. Så var det inte förr.
PS. Det normala är annars att annonserna ligger utfallande på sidorna, dvs. de ligger antingen överst, åt en av sidorna eller nederst. Som uppslaget bilden här nedanför.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar