Det klagas numera över att betygsinflation råder i den svenska skolan, såväl i grund dito som gymnasiet. Det lär i sin tur bero på att skolor som ger bra betyg får fler elever och därmed mer skolpeng. De som inte gillar att privata skolor får göra vinst hävdar att det är privatskolor som ger inflationsbetygen.
Nu diskuteras att låta de nationella proven få större betydelse vid betygssättningen. Varför inte ta steget fullt ut och låta enbart kunskapsprov avgöra om en elev från nian kommer in i gymnasiet? Liksom låta en gymnasist komma in på högskolan/universitetet? För att mildra övergången kan det i början vara en kombination av betyg och kunskapsprov, för att sedan på sikt fasa ut betygens betydelse. Eller också bara ha högskoleprovet och inte betyg för högskolestudier.
De skolor som ger kunskaper i stället för bra betyg skulle då få fler elever.
16 oktober 2016
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar