31 juli 2014

Övning ger färdighet

Det klagas dagligen över att landets skolungar är dåliga på att lära sig. Internationella jämförelser visar att det bara blivit sämre och sämre för dem. Förståsigpåare av olika politiska kulörer har svar på varför det blivit så här.

Det beror på att lärarna tjänar för dåligt, att Persson och hans fru kommunaliserade skolan, att man kan välja skola, att privata skolor går med vinst, att disciplinen är  dålig, att man inte har betyg i alla årskullar, att man har betyg i en del årskullar, att man har för mycket läxor, att man har för litet läxor....  Ja, listan kan göras hur lång som helst.

Inom idrotten vet man att övning ger färdighet. Lika enkelt borde det vara att höja de svenska elevernas kunskapsnivå. Och hur den övningen ska ske kan man alltid diskutera. Läxor är nog bara en lösning.

När jag skulle börja handelsgymnasiet fick jag veta att matten var extremt svår. Eftersom siffror inte är min grej var matte mitt sämsta ämne (vid sidan av gymnastik med lek och idrott). Därför gick jag stenhårt in för just det ämnet när jag började gymnasiet.

Jag försökte hänga med på lektionerna och gjorde alla läxor men övningsräknade dessutom på egen hand. Jag gick verkligen in för matten. Vad blev resultatet?

Jo, jag lyckades höja mitt betyg och var första terminen i gymnasiet den elev som hade högst betyg i matematik av alla elever i den årsklassen. Tyvärr höll inte mitt nyvaknade matteintresse i sig utan jag slappnade av och mitt mattebetyg återgick nästa termin till det gamla vanliga. Det berodde på att jag inte fortsatte att öva matte på egen hand.

Detta lilla ovetenskapliga experiment visar att övning ger färdighet, även när grundförutsättningarna är ganska dåliga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...