25 augusti 2011

Snapsen ska vara rumsvarm

Jag har alltid hävdat att snapsen ska vara rumsvarm - inte iskyld och framtagen direkt från frysen! Smaken kommer fram bättre om snapsen är lagom varm/kall. Nästan alla som bjuder på snaps har den i frysen, något som jag kämpat mot i flera år.

Nu har jag fått rätt. I en bilaga till dagens morgontidning berättar snapsmästaren Jonas Odland följande:

"Att iskyla snapsen är en kvarleva från 1800-talet när brännvinet smakade finkel. En iskall snaps smakade då bättre eftersom smaken doldes och den kändes mindre oren. I dag när snapsen är ren och finkelfri så behövs inte iskylningen, den gör bara skada genom att dölja smaken av kryddningen. Jag dricker gärna min snaps rumstempererad eller kylskåpssval men aldrig kall från frysen"
.

Där fick ni. Ni som alltid envisas med att ha snapsen i frysen. Sluta med det. I alla fall om ni ska bjuda mig på snaps!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...