11 augusti 2011

Glädjande BMI-besked!

Arbetskamrater som gick i pension när jag jobbade och sedan dök upp på jobbet något år senare hade ofta blivit aningen rundare. Jag tänkte då: "Det ska inte hända med mig". Pyttsan! Nu är jag pensionär sedan ett år och även aningen rundare.

Det verkar var oundvikligt att gå upp i vikt när man slutar jobba. Det beror givetvis på för mycket mat och för lite motion. När man jobbar (även om man sitter still på ett kontor) så bränner man mer kalorier. Med oförändrat mat- och kanske även ökat dryckesintag så går man som panschis ofelbart upp i vikt och får ökad rondör både här och där.

Men i dagens avisa fick jag ett glädjande besked. Den som är i medelåldern bör ha ett BMI mellan 20 och 25. Den som fyllt 65 år (som jag) bör ha ett BMI mellan 25 och 30! Tack för det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...