26 augusti 2011

En spruta - sen försvann artrosen!

För ett år sedan började jag få ont i ena knäet, som svullnade upp. Det blev värre och värre och till slut fick jag svårt att gå. Jag blev tvungen att uppsöka min familjeläkare som konstaterade att det var artros - vår vanligaste ledsjukdom som ca 8-10 % av alla i åldrarna 50-70 år drabbas av. Läkarens rekommendation var att käka paracetamoltabletter mot värken. "Skit också", tänkte jag. "Ska jag blir invalidiserad innan jag fyllt 65!"

Av en slump upptäckte min svägerska en annons i DN. Några läkare sökte "försökskaniner" som hade artros i ett knä och i övrigt var helt obehandlade. De skulle pröva att spruta in olika stora doser med hyaluronsyra i knäleden.

Jag anmälde mig, blev uttagen och fick en spruta i knäet. Hur stor dosen var visste jag inte eftersom testet handlade om att ge patienterna olika stora doser. Redan efter några dagar var jag bättre i knäet och efter en vecka var knäet smärtfritt, men fortfarande lite svullet. Nu har jag gått på uppföljning i nästan ett halvår, studien är avslutad och jag är helt återställd.

På min fråga om alla deltagande patienter blev helt smärtfria svarade läkaren att det var ungefär en tredjedel som blev det. En tredjedel blev något bättre och för en tredjedel ledde inte sprutan till någon förbättring alls. Resultatet kan ju bero på dosens storlek och att undersöka just det var ju syftet med projektet. När läkarnas utvärdering är klar ska jag få del av resultatet och även få veta hur stor dos jag fick. Jag hade alltså tur. På min fråga hur länge sprutan verkar svarade läkaren 1-2 år.

Jag är glad för varje dag som jag kan gå utan smärta.

PS. Läkemedlet som man sprutade in heter Durolane (kolla det gärna på Google) och används mest för att släta ut rynkor i ansiktet. I min knäled la sig preparatet som en smörjande stötdämpare.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...