19 november 2023

Jag vann en Postkod-Guldhelg i Stockholm!

Jag gillar inte lotterier då jag aldrig vinner. Köper nästan aldrig lotter, fast nåra gånger per år kan det hända att jag köper en eller två trisslotter. Att skrapa fördröjer nitlotten. Jag har dock "vunnit" 30 kr nån enstaka lott.  Postkodlotteriet har jag konsekvent nekat. Visserligen får olika organisationer miljoner varje år men det får även han i Holland som äger lotteriet. Nä, postkoderiet är inget för mig. Så har jag alltid sagt.

Men jag är ju inte sämre karl att jag kan ändra mig. För ett år sen när jag var hos Clas Olsson så dök det fram en säljare från Postkodlotteriet mellan hyllorna. Om jag tecknade mig för några lotter så skulle jag få en check värd 500 kr att handla hos Classe för.

Min fru säger att jag är lättlurad och särskilt när "lurendrejaren" är en trevlig prick. Och alla de 450 som jobbar för PKL (jag kallar postkodarnas lotteri så i fortsättningen) bara i vårt land är faktiskt trevliga.

Okej, jag fick alltså nåra PK-lotter och kostnaden drogs varje månad men någon vinst blev det aldrig. Självklart vann jag inga miljoner men inte heller handdukar, glas eller nåt annat småkrafs som PKL också lottar ut. Inte märkligt då jag vinner inte ens när det är vinst varje gång!

Det  rullade på och jag brydde mig inte. Ibland fick jag ett meddelande att jag en tid hade fått extra lotter som en slags bonus så att jag inte skulle tröttna och avsluta mitt abonnemang. När jag för drygt en månad såg att jag betalade 720 kr i månaden till PKL tänkte jag avsluta mitt deltagande helt. "Vaddå? muttrade jag. "Det är ju nästan 9 000 kr på ett år!"

Men som vanligt kom nåt annat emellan och jag glömde bort det.

För ett par veckor sedan fick jag en broschyr från PKL i ett kuvert med mitt namn på kuvertet. Med var även ett följebrev. "Nåt nytt försök att få mig att boka fler lotter" tänkte jag och la det åt sidan, men det var nåt som fick mig att inte låta "reklamen" gå oläst i återvinningslådan.

Jag hade vunnit en Guldhelg i Stockholm. Det var andra gången som PKL lottade ut en sån och första gången de gjorde det var för tre år sedan.

Den som hade en lott vann två nätter på hotell i Stockholm för två personer plus resan dit och hem igen samt 2 000 kr i fickpengar. Ankomst fredag den 17 november och fri entré till Andreas Weises show på Vasateatern på kvällen. 


På lördagen var det fri entré till Fotografiska muséet och ABBA-muséet och på kvällen en treätters middag med uppträdande av Lisa Nilsson, Danny Saucedo, Petter och Fredrik Lindström på Water Fronts kongresscenter.

Hade man två lotter fick man fyra tusen i fickpengar samt bjuda med ett par till så att man blev fyra  personer. För varje ytterligare lott fick man ytterligare två tusen i fickpengar samt även 18 000 i presentkort hos Ving.

Jag hade sju lotter! Det blev alltså två nätter i dubbelrum på lyxhotell i Stockholm plus resan dit fram och åter för fyra personer, fjorton tusen i cash direkt in på mitt konto samt dessutom ett presentkort till ett värde av 90 000 kr hos Ving. Och givetvis även artisterna. middagen och muséerna.

Det var himla tur att jag inte avslutade mitt abonnemang, som jag hade tänkt.

Jag bjöd givetvis med min fru men även hennes lillasyster och man, bosatta i Kullavik, inte långt från Göteborg.  Det blev en mycket omväxlande och trevlig helg för oss och de övriga ca 1 400 PKL-vinnarnas och deras gästerna. På lördagens kväll lottade PKL ut tre pengavinster till tre av de 14 olika postnummer som deltog. 

Den första var på 500 000 kr, den andra på 750 000 och den sista på en miljon kr. Men vi elva vinnare från 191 44 och med rätt postkod vann inte.

Vi var rätt nöjda ändå.

PS. Jo, det är faktiskt sant, att jag inte vinner trots att det är vinst varje gång.  Jag växte upp i ett arbetarhem i Örebro. Vi var inte fattiga men inget överflöd heller. Vi hade bostad (ett r o k) mat och kläder men inget annat, dvs. ungefär som de flesta på den tiden.

När jag var i  åttaårsåldern i mitten av 1950-talet och det var Barnens dag -  med lotterier, karuseller, spunnet socker och en parad - var fiskdammen det enda morsan betalade för mig. Anledningen var att det var vinst varje gång.

Men inte för mig. Jag fick nämligen en tom påse,

1 kommentar:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...