28 mars 2021

Inte alltid det lönar sig att byta en droppande kran

En kran som droppar är inte bra. Vi ska vara rädda om vårt sötvatten. Av allt vatten på vår planet är det bara några få procent som är det. Resten är salt havsvatten som i och för sig går att rena men det kostar energi. Har man en kran som droppar bör den åtgärdas. Antingen lagas eller bytas ut. I normalfallet krävs en utbildad sanitetstekniker, dvs. en rörmokare, för det.

Av en ren tillfällighet upptäckte jag att en kran droppade. Den sitter i handfatet på vår gästtoalett på bottenvåningen. Ojdå, det är inte bra, tänkte jag och var beredd att ringa vår rörmokande kompis.

Men jag gjorde inte det. Först kollade jag hur mycket vatten dropparna gav upphov till under en timme. Det var ca en halv deciliter, dvs. 12 liter på ett dygn. På ett år blir det 4 380 liter eller ca 4,4 kubikmeter. I min hemkommun Sollentuna får jag betala 10 kr för en kubikmeter vatten.

Dropparna kostar mig alltså 44 kr om året.

Att köpa en billig ny kran kostar 500 kr. En rörmokare (i detta fall en från Bauhaus) tar 1 500 kr med ROT-avdrag för att göra jobbet. Summa sumarum två tusen pix. Slår jag ut kostnaden för vattnet som droppar bort så dröjer det 45 år innan bytet har betalat sig.

Alltså får den droppande kranen sitta kvar. Men det är bäst att ha koll på den. Dropparna kan ju börja falla snabbare.

Av allt vatten på jorden är det bara ca 2,5 % som är sötvatten och det mesta är bundet som is eller grundvatten. Dessutom är det inte säkert att allt sötvatten är drickbart. 

Vi använder säkert mer drickbart sötvatten i våra toaletter än vad vi får i oss via munnen.

5 kommentarer:

  1. Hej Björn, jag kan informera dig om att vattnet numera kostar 50 kr/m3 alltså 5 öre/liter. Jag trodde precis som du att det kostade 10 kr tills jag kollade för en tid sen. Det är ju i och för sig prisvärt med tanke på att man på flyget får betala 25 kr för 0,5 liter. Men man får ju i och för sig med en plastflaska på köpet.Janne S

    SvaraRadera
  2. Hej Björn, jag kan informera dig om att vattnet numera kostar 50 kr/m3 alltså 5 öre/liter. Jag trodde precis som du att det kostade 10 kr tills jag kollade för en tid sen. Det är ju i och för sig prisvärt med tanke på att man på flyget får betala 25 kr för 0,5 liter. Men man får ju i och för sig med en plastflaska på köpet.Janne S

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Janne! Jag tror du har räknat med den fasta kostnaden som man får betala oavsett hur många liter vatten man gör av med. Jag har bara tagit hänsyn till den rörliga kostnaden. // Björn

      Radera
  3. Hej Björn, hoppas allt är bra med dig!
    Tror att det mest ekonomiska sättet är att du byter packning i kranen, misstänker att du lätt fixar det helt själv. Hälsningar, Lasse L i Sala

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Lasse! Ursäkta min senfärdighet med att lägga ut din kommentar. Byta packning, säer du. Det är en modern kran så det är inte så lätt. Vi har en likadan kran på landet som svågern (med ingenjörsutbildnlng från Chalmers) som han fick att sluta droppa. Han fick byta hela inanmätet i kranen. Reservdelarna kostade 600 kr. En ny modern kran kostar ca 1000-1300 kr. Fast hos Biltema kostar en kran ca 400 kr men det är ingen Mora eller Matsson.
      Mvh Björn

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...