Brevet som inleds med ett hurtigt "Hej" är undertecknat av generaldirektören för verket, tillika Konsumentombudsman.
Det innehåller viktig konsumentupplysning och handlar om oseriösa säljare som försöker lura på den som äger skog, jord eller ett företag t.ex. ett telefonabonnemang.
Den här målgruppen är särskilt intressant för skojarförsäljare då den enligt lag inte har ångerrätt. Om man har beställt ett abonnemang som ska användas i företaget går det nämligen inte att ångra avtalet, vilket vi vanliga konsumenter har rätt att göra.
Tips, råd och vägledning
Brevet innehåller tips och praktiska råd hur man ska bete sig om man blir kontaktad av sådana här säljare och sedan får en faktura på något man inte beställt. Verket ger också vägledning om vart man kan vända sig, t.ex. till "Hallå konsument" (tfn 0771-525 525)
Det avslutas med en uppmaning att höra av sig till Konsumentverket om man råkat ut för sådana här skojarförsäljare. Det hjälper verket att få bättre koll på den här delen av marknaden.
Ett bra initiativ av Konsumentverket! Heders.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar